ORDIN nr. 1168/23.06.2008
Privind aprobarea componentei si
atributiilor Comitetului tehnic central si comitetelor judetene/municipiului
Bucuresti de coordonare a masurilor de
intervenţie în situaţiile de urgență determinate de
calamităţi naturale (caniculă)
ministrul sănătăţii
publice
Având în vedere
-
dispozițiile Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea şi
funcționarea Ministerului Sănătății Publice,
cu modificările și completările ulterioare;
- prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de
Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 15/2005, şi ale art. 3 din
Hotărârea Guvernului nr. 1.491/2004 pentru aprobarea Regulamentului-cadru
privind structura organizatorică, atribuţiile, funcţionarea
şi dotarea comitetelor şi centrelor operative pentru situaţii de
urgenţă;
-
Văzând Referatul de aprobare al
Autoritatii de Sanatate Publica nr............../.............
emite
următorul
ORDIN
Art. 1. Se aprobă componenţa şi atribuţiile Comitetului
tehnic central şi a comitetelor județene/ municipiului Bucureşti de coordonare a
măsurilor de intervenţie în situaţiile de urgență
determinate de calamităţi naturale (caniculă) din cadrul
Ministerului Sănătăţii Publice, şi respectiv din
cadrul autorităţilor de sănătate publică
judeţene/municipiului Bucureşti, prevăzute în Anexa nr.
Art. 2. Formularele de raportare şi circuitul informaţional al datelor
în cazul situaţiilor de urgenţă determinate de efectele negative
ale caniculei, sunt prevăzute în Anexa nr. 2 a prezentului ordin.
Art. 3. Recomandările cadru ale Ministerului Sănătăţii
Publice pentru populaţia generală şi recomandările
specifice pe grupuri populaţionale expuse la risc sunt prevăzute în
Anexa
Art. 4. Comitetul tehnic central şi comitetele judeţene/municipiului
Bucureşti de coordonare a situaţiilor de urgență
determinate de calamităţi naturale(canicula), direcțiile de
specialitate din cadrul ministerului sănătăţii publice,
autorităţile de sănătate publică judeţene şi
a municipiului Bucureşti, serviciile judeţene de ambulanţă,
precum şi furnizorii de servicii medicale, vor aduce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art.
5. Lista cu punctele de acordare a asistentei medicale de urgenta pentru
perioadele de canicula este prevazuta in Anexa
Art.
6. Anexele 1-4 fac parte integranta din prezentul ordin.
MINISTRU
EUGEN
NICOLĂESCU
Anexa 1
Art. 1. Comitetul tehnic central de coordonare a situațiilor de urgență determinate de calamităţi naturale
(caniculă) din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice,
are următoarea componenţă:
a) Preşedinte – dr. Raed Arafat -Subsecretar de stat
b) Vicepreședinte –dr. Bogdan Cristian
Nica –secretar general
c) Membrii:
-
Dr.
Florentina Furtunescu - Director general, Autoritatea de Sănătate
Publică
-
Dr.
Amalia Canton - director general adjunct, Autoritatea de Sănătate
Publică
-
Dr.
Adrian Pană - director general, Direcţia Generală Politici,
Strategii, Managementul Calităţii în Sănătate
-
Dr.
Cristina Vladu - director general adjunct, Direcţia Generală
Politici, Strategii, Managementul Calităţii în Sănătate
-
Marcela
Iordache – director al Direcției generale, organizare,
resurse umane, dezvoltare profesională și salarizare
-
Dr.
Irina Stamate –director, Agenţia Naţională de Programe
-
Dr.
Carmen Șotângă - director adjunct, Agenţia
Naţională de Programe
-
Oana
Grigore - Director adjunct, Direcţia Logistică, Administrativ,
Relaţii Publice şi Mass-Media
-
Dr.
Antoaneta Drăgoescu - Inspector General, Inspecţia Sanitară de
Stat
-
Dr.
Simona Pârvu – Şef Serviciu, Inspecţia Sanitară de Stat
-
Dr. George Baicu
– Director, Direcţia Farmaceutică .
Art. 2. Comitetele județene şi a municipiului Bucureşti de coordonare a situațiilor de
urgență determinate de calamităţi naturale (caniculă) din
cadrul autorităților de sănătate publică județene şi a
municipiului Bucureşti, au următoarea componenţă:
a) Președinte: Directorul executiv al autorității de
sănătate publică județene
b) Vicepresedinte: Inspectorul Sanitar Şef Judeţean
b) Membrii:
-
directorul
executiv adjunct medical;
-
directorul
executiv adjunct de sănătate publică;
-
managerii
unităţilor sanitare cu paturi;
-
directorul
Serviciului de ambulanţă judeţean;
-
coordonatorul
SMURD județean;
-
2
persoane reprezentantive ale structurilor medicilor de familie organizate pe
plan local, potrivit comunicărilor acestora.
Art.3.
Pentru implementarea unitară a măsurilor necesare pentru
intervenţia rapidă în cazul
apariţiei perioadelor cu temperaturi extreme, se definesc
următoarele nivele de alertă în funcţie de codurile meteorologice
şi intensitatea măsurilor adoptate:
a) Codul verde (< 35şC în
intervalul orar 11.00 – 17.00) – nu sunt necesare masuri specifice, sistem de
veghe sezonieră
b) Codul galben (35 - 38şC
în intervalul orar 11.00 – 17.00) – se instituie masurile specifice de
alertă
c) Codul portocaliu (35 - 40şC în intervalul orar 11.00 – 17.00) – se instituie măsurile de mobilizare maximă
d) Codul roşu
(> 40şC in intervalul orar 11.00 – 17.00) – se instituie măsurile de
mobilizare maximă
Art.
4. Comitetul tehnic central
şi Comitetele tehnice județene şi al municipiului Bucureşti de coordonare
a situațiilor de urgență determinate de calamităţi naturale (caniculă) au
următoarele atribuţii:
A.
Atribuţii specifice Comitetului tehnic de coordonare din cadrul
Ministerului Sănătăţii Publice :
a) Coordonează activităţile de pregătire
a sistemului sanitar pentru asigurarea asistentei medicale de urgenta in scopul
diminuarii efectelor temperaturilor ridicate asupra starii de sanatate a
populaţiei,
b) iniţiază alerta la nivelul MSP, în caz de cod
galben si instituie masurile de mobilizare maxima in caz de cod portocaliu/cod
roşu .
c) informeaza operativ ministrul sănătăţii publice privind consecintele caniculei si masurile intreprinse
d) participă, prin presedinte sau vicepresedinte, la
intalnirile Comitetului Naţional pentru
Situaţii de Urgenţă
e) gestioneaza implementarea planului national de actiune in
caz de canicula.
f) transmite in teritoriu materiale care sa asigure
informarea corecta si completa a autoritatilor de sanatate punblica si a
furnizorilor de servicii in legatura cu aspectele specifice caniculei
g) asigura colaborarea
cu MIRA, IGSU si celelalte institutii implicate in gestionarea
situatiilor de urgenta determinate de efectele negative ale caniculei
h) coordoneaza si monitorizeaza activitatiile
structurilor implicate din minister si interactioneaza cu comitetul national
pentru situatii de urgenta;
i)
formuleaza
recomandari generale pentru populatie, precum si recomandari specifice pe grupe
de varsta si patologii si asigura transmiterea acestora catre autoritatile de
sanatate publica judetene;
j)
asigura
cooperarea cu alte institutii care poseda servicii de asistenta medicala
prespitalicesti (SMURD, Ministerul Transporturilor, MIRA, MAN, etc.) in vederea
gestionarii optime a resurselor acestor institutii, in vederea rezolvarii
urgentelor medicale cauzate de expunerea la temperaturi crescute, fara a
diminua capacitatea de interventie a acestor servicii.
k)
asigura
mobilizarea maxima a resurselor umane si financiare necesare pentru asigurarea
asistentei medicale de urgenta la
paramentri optimi
B.
Atributii specifice direcţiilor de specialitate din cadrul Ministerului
Sanatatii Publice:
1.
Centrul operativ pentru situaţii de
urgenţă în colaborare cu Autoritatea de Sănătate
Publică
Cod verde
a)
Evaluează
modul de pregătire al sistemului sanitar pentru intervenţie în cazul
aparitiei perioadelor cu temperaturi extreme
b)
elaborarea de
recomandari generale pentru populatie si pentru grupurile populationale
vulnerabile in vederea prevenirii efectelor negative ale caniculei asupra
starii de sanatate
c)
transmiterea
recomandarilor generale catre autoritatile de sanatate publica judetene si a
municipiului Bucuresti
d)
monitorizeaza
situatia indeplinirii conditiilor de autorizare (sursa de apa, ventilatie,
rezervoare de acumulare) ale spitalelor la nivel national- actualizeaza planul
national de interventie
e)
organizează
sistemul de colectare a datelor privind indicatorii specifici ai starii de
sanatate si ai resurselor mobilizate, la nivel national
f)
instituirea
sistemului unitar de declarare a cazului de deces datorat caniculei (definiţie
de caz şi formular tip)
Cod galben
a)
actiunile
anterioare, plus:
b)
identificarea
grupelor populationale cu risc crescut in general
c)
formularea de
recomandari specifice pe grupe de varsta si pe patologii, dupa caz
d)
transmiterea
recomandarilor specifice catre autoritatile de sanatate publica
e) transmite periodic rapoarte de evaluare a
situatiei presedintelui comitetului tehnic central si ministrului sanatatii
publice privind efectelor caniculei si a masurilor intreprinse
f) informeaza autoritatile de sanatate publica
teritoriale asupra informatiilor care trebuie colectate, a modului si
periodicitatii raportarii
g) implementeaza
sistemul de colectare a datelor privind indicatori specifici ai starii de
sanatate si ai resurselor mobilizate, la nivel national
h)
propune
distribuirea de medicamente, vaccinuri si materiale sanitare din Rezerva
Ministerului Sanatatii Publice catre autoritatile de sanatate publica in
functie de solicitarile acestora.
Cod
portocaliu
a) actiunile anterioare, plus:
b) activarea liniei telefonice gratuite, in reteaua de
telefonie fixa, intre orele 10 – 17.00, cu recomandari pentru canicula adresate
populatiei – 0800800187
c) asigura personalul necesar pentru deservirea liniei
telefonice gratuite prin personalul din structurile ministerului sanatatii publice
sau din cadrul structurilor din subordinea ministerului sanatatii publice
d)
implementeaza
sistemul de colectare a datelor privind indicatori specifici ai starii de
sanatate si ai resurselor mobilizate, la nivel national - primeste si centralizeaza informatiile din teritoriu (privind masurile
intreprinse, resursele necesare si efectele caniculei),
e) transmite zilnic rapoarte de evaluare a
situatiei presedintelui comitetului tehnic central si ministrului sanatatii
publice privind efectele caniculei si a masurilor intreprinse
f) monitorizeaza situatia la nivel national si intreprinde
masurile necesare pentru asigurarea bunei desfasurari a activitatii de
asistenta medicala
g)
pregateste
materiale care sa asigure informarea corecta si completa a autoritatilor de
sanatate publica, a furnizorilor de servicii şi a populatiei in legatura
cu masurile intreprinse si cu recomandarile care trebuie adoptate
h) Emite recomandari pentru angajatori in vederea modificarii
programului de lucru, pentru angajatori, precum si catre furnizorii de alimente
si servicii astfel incat deplasarea populatiei catre acestea sa se faca in
afara intervalelor orare cu temperaturi extrem de ridicate.
i) Realizeaza schimburi periodice de informatii cu Centrul
Operational al Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta
j) Realizeaza distribuirea de medicamente, materiale
sanitare, echipamente si vaccinuri din Rezerva Ministerului Sanatatii Publice
catre autoritatile de sanatate publica, in functie de solicitarile acestora.
Cod rosu
a) toate masurile mentionate la codul galben si
portocaliu, plus urmatoarele :
b)
asigura mobilizarea maxima a resurselor umane si financiare necesare pentru
asigurarea asistentei medicale de
urgenta la paramentri optimi
c) Elaboreaza si transmite catre ASP judetene, prefecturi,
primarii, angajatori si catre populatie
recomandari privind masurile referitoare la modificarea programului de lucru, pentru angajatori, precum si catre
furnizorii de alimente si servicii astfel incat deplasarea populatiei catre
acestea sa se faca in afara intervalelor orare cu temperaturi extrem de
ridicate.
d) Elaboreaza si transmite Comitetului pentru coordonarea
interinstitutionala a actiunilor de prevenire si reducere a efectelor
caniculei, recomandarile privind intreruperea programului de lucru pentru
angajatorii care au program cu publicul, restrictionarea circulatiei
vehicolelor de mare tonaj, limitarea
vitezei de deplasare a trenurilor, etc.
e) Instituirea masurilor de maxima urgenta, in functie de
prioritatile de sanatate publica identificate la nivel judetean si local
2. Directia Logistica
Cod
verde
a)
Evalueaza
gradul de dotare al spitalelor cu aparatura, echipamente, medicamente si
materiale sanitare
b)
sustine dotarea
spitalelor pentru indeplinirea conditiilor de autorizare (surse de apa,
ventilatie, generatoare, etc) in ordinea importantei acestora si a numarului
populatiei deservite
Cod galben
a)
asigura achizitionarea
/distribuirea/redistribuirea la nivel national a resurselor necesare
b) adopta masuri prioritare pentru unitatile care nu
indeplinesc conditiile de autorizare legate de ventilare, rezervoare de
acumulare, surse de apa etc
Cod portocaliu
a)
actiunile
anterioare, plus:
b) asigura distribuirea rapida a resurselor necesare, in
functie de solicitarile autoritatilor de sanatate publica judetene si a
municipiului Bucuresti
c)
propune
distribuirea de medicamente, vaccinuri si materiale sanitare din Rezerva Ministerului
Sanatatii Publice catre autoritatile de sanatate publica in functie de
solicitarile acestora.
Cod rosu
a)
toate masurile mentionate la codul galben si portocaliu, plus :
b)
asigura mobilizarea maxima a resurselor umane si financiare necesare pentru
asigurarea asistentei medicale de
urgenta la paramentri optimi
3. Biroul de presa
Cod
verde
a)
Participa la
elaborarea strategiei de comunicare in caz de canicula
b)
Elaboreaza
comunicate de presa si transmite catre populatie si mass-media (radio, televiziune,
presa scrisa) informatiile necesare pentru adoptarea comportamentelor sanatoase
c)
Incheie
parteneriate cu mass-media pentru difuzarea informatiilor (radio, televiziune,
presa scrisa)
Cod galben
a)
Afiseaza pe
site-ul ministerului recomandarile generale si specifice
b)
Organizeaza
conferinte de presa si emite comunicate de presa
c)
mediatizarea
masurilor specifice adoptate de autoritatile de sanatate publica judetene si a
municipiului Bucuresti
d)
constientizarea
populatiei sa sprijine efortul autoritatilor.
e)
Realizeaza
schimburi periodice de informatii cu Biroul de Presa al Inspectoratului General
pentru Situatii de Urgenta
Cod portocaliu
a)
emite
comunicate de presa regulate care sa cuprinda: situatia la nivel national,
masurile intreprinse de autoritati, recomandari generale si specifice,
indemnuri catre populatie de a sprijini autoritatile si de a respecta
recomandarile
b)
afisarea pe
site-ul ministerului sanatatii publice si difuzarea cu frecventa regulata in
presa scrisa si video a recomandarilor
generale si specifice si a spoturilor educative
c)
Realizeaza
schimburi periodice de informatii cu Biroul de Presa al Inspectoratului General
pentru Situatii de Urgenta .
Cod rosu
a)
Emite zilnic comunicate de presa cu recomandarile pentru
populatie, precum si cu masurile
instituite pentru prevenirea efectelor negative ale caniculei asupra populatiei
atat prin afisare pe site-ul propriu dar si prin mass-media
4. Inspectia sanitara de stat
Cod
verde
a)
realizarea
actiunilor de control ale ISS, in conformitate cu atributiile ce ii revin
b)
sustin si
participa la activitatile de control in teritoriu
c) evalueaza rapoartele de control si propun masuri de
mediere a problemelor semnalate
Cod galben
a)
Intensifica
actiunile de control, in special legate de lanturile frigorifice pentru
medicamente si vaccinuri
b)
Intensifica
actiunile de control al respectarii normelor igienico-sanitare din unitatile de
productie, fabricare, prelucrare, transport, distributie si comercializare a
alimentelor , inclusiv in sectorul alimentatiei publice si colective
c)
Stabilesc
echipe de monitorizare in zonele si domeniile care sunt necesare
d)
Verificarea
respectarii prevederilor privind depozitarea si indepartarea corespunzatoare a
deseurilor menajere in localitati si a celor periculoase rezultate din
activitatea medicala
e)
Controlul
respectarii conditiilor de microclimat in spatiile de cazare colectiva si de
lucru (internate, camine, tabere scolare, santiere, alte locuri de munca), in
colaborare cu Inspectia Muncii.
Cod portocaliu
a) Intensificarea tuturor masurilor de la codul galben si
verde, plus
b) asigura comunicarea permanenta cu inspectia sanitara de
stat din teritoriu pentru cunoasterea situatiilor deficitare
Cod rosu
a)
Intensificarea
tuturor masurilor de la codul galben si portocaliu
b)
Desfasurarea
de actiuni de control directionate spre obiectivele cu cel mai mare risc
imediat pentru sanatatea publica
B. Atributii specifice Comitetului
tehnic de coordonare de la nivelul autoritatilor de sanatate publica judetene
si a municipiului Bucuresti
1.
Directorul executiv
Cod
verde
a) stabilirea unui plan local de actiune in caz de canicula
b) comunicarea planului local catre furnizorii de servicii medicale
c) preluarea recomandarilor generale emise de MSP si
difuzarea lor tuturor furnizorilor locali de servicii medicale
d)
elaboreaza un
necesar de resurse umane, materiale şi financiare pentru gestionarea
situaţiilor de canicula la nivel judetean si il transmite MSP
e) sustin demersurile spitalelor pentru indeplinirea
principalelor conditii de autorizare
f)
asigura
legatura operativa cu institutia prefectului, primarie, MSP si colaborarea
pentru implementarea sinergica a masurilor intersectoriale
g)
organizarea
sistemului de colectare a datelor privind indicatori specifici ai starii de
sanatate si ai resurselor mobilizate, la nivel judetean
h)
implementarea sistemului unitar de declarare a
cazului de deces datorat caniculei (definitie de caz si formular tip).
i)
asigură
necesarul de reactivi, instrumente, materiale sanitare şi aparatură utilizate în cadrul
acţiunilor de monitorizare şi control pentru verificare
condiţiilor igienico-sanitare.
j)
Colaboreaza
cu primariile pentru intocmirea listei persoanelor cu dependenta sociala,
Cod galben
a) Actiunile anterioare, plus:
b) preluarea recomandarilor generale si specifice emise de
MSP si difuzarea lor tuturor furnizorilor locali de servicii medicale
c)
verificarea
indeplinirii masurilor de cod galben la nivel local
d)
faciliteaza
si verifica modul de asigurare a necesarului
de resurse umane, materiale şi financiare pentru gestionarea
situaţiilor de canicula la nivel judetean si il transmite MSP
e)
comunica
autoritatilor locale si furnizorilor de servicii medicale si sociale lista
institutiilor de cazare colectiva (pentru asistenta varstnicilor si copiilor,
in special) care nu au spatii
climatizate
f) sustin demersurile spitalelor pentru indeplinirea
conditiilor de microclimat
g)
asigura
legatura operativa cu institutia prefectului, primarie, MSP si colaborarea pentru
implementarea sinergica a masurilor intersectoriale
h)
implementeaza
sistemul de colectare a datelor privind indicatori specifici ai starii de
sanatate si ai resurselor mobilizate, la nivel judetean
i)
implementeaza
parteneriatul cu autoritatile locale responsabile de gestionarea situatiilor de
urgenta
j)
mobilizarea
asistentilor comunitari si a mediatorilor sanitari pentru acordarea asistentei
medicale a persoanelor cu dependenta sociala la domiciliul acestora
Cod portocaliu
a)
actiunile
anterioare, plus:
b)
Coordonarea
actiunilor de acordare a asistentei medicale de urgenta in punctele de prim
ajutor stabilite in colaborare cu primariile locale
c)
verificarea
indeplinirii masurilor de cod portocaliu/rosu la nivel local
d)
informarea
regulata a furnizorilor de servicii privind situatia la nivel local
e)
asigura
dotarea punctelor de prim-ajutor cu
resurse materiale si umane
f)
intervine in
procesul de dirijare a personalului la nivel local, pentru acoperirea
necesitatilor crescute de la nivelul serviciilor de ambulanta sau al camerelor
de garda
g)
mentine
legatura operativa cu institutia prefectului, primarie,Centrul operativ pentru
situatii de urgenta al MSP
h)
implementeaza
sistemul de colectare a datelor privind indicatori specifici ai starii de
sanatate si ai resurselor mobilizate, la nivel judetean
i)
comunica
permanent cu Comitetul pentru situatii de urgenta la nivel judetean si local
j)
mobilizarea
medicilor de familie din teritoriu pentru asistarea persoanelor cu dependenta
sociala la domiciliul acestora
Cod rosu
a) mobilizarea maxima a resurselor umane si financiare
necesare pentru asigurarea asistentei medicale
de urgenta la paramentri optimi
b) coordoneaza masurile pentru asigurarea asistentei
medicale prespitalicesti si spitalicesti, cu limitarea trimiterilor catre alte
institutii medicale in vederea consulturilor interdisciplinare, analizelor sau
investigatiilor paraclinice
c) trimiterea catre spitalele de urgenta numai a cazurilor
justificate
d) instituirea masurilor de maxima urgenta prin cooperarea
cu alte institutii care au servicii de asistenta medicala prespitalicesti (
SMURD, MIRA, Ministerul Transporturilor, Ministerul Apararii).
2. Compartimentul de promovarea
sanatatii
Cod
verde
a) realizeaza campanii de informare – educare – comunicare
pentru constientizarea populatiei privind efectele caniculei
b) pregateste materialele informative cu recomandari in caz
de canicula pentru populatia generala si pentru gurpuri populationale specifice
Cod galben
a) preluarea recomandarilor specifice emise de MSP si
difuzarea lor tuturor furnizorilor locali de servicii medicale si catre
populatie
Cod portocaliu/rosu
a) intensificarea difuzarii recomandarilor
generale si specifice emise de MSP tuturor furnizorilor locali de servicii medicale
3.
Compartimentul relatii cu publicul si comunicare
Cod
verde
b) preluarea recomandarilor generale emise de MSP si
difuzarea prin mijloace mass-media locale
c) afisarea la sediul ASP
a recomandarilor generale in canicula
Cod galben
a) preluarea recomandarilor specifice emise de MSP si
difuzarea prin mijloace mass-media locale
b) desemnarea de persoane responsabile de informarea
regulata a cetatenilor privind masurile pe care acestia trebuie sa le respecte
pe timpul caniculei
c) afisarea la sediul ASP judetene si a municipiului
Bucuresti a recomandarilor generale si specifice in canicula
Cod portocaliu
a) preluarea recomandarilor specifice emise de MSP si
difuzarea prin mijloace mass-media locale, cu frecventa intensificata
b)
diseminarea
zilnica a recomandarilor specifice la ore de maxima audienta
c) comunicarea zilnica a masurilor din planul local de
actiune in caz de canicula
d)
mediatizarea
la nivel local (populatie, furnizori de servicii medicale) a masurilor
intreprinse de autoritati
Cod rosu
a) asigura diseminarea de mesaje
speciale, adecvate situatiei de risc major pentru populatia generala si pentru
categoriile vulnerabile
4. Inspectia sanitara de stat
judeteana si a municipiului Bucuresti
Cod
verde
a) verifica in mod activ modul de indeplinire a conditiilor
de autorizare, a planurilor de conformare
b) monitorizarea calitatii apei potabile si de imbaiere
c) controlul conditiilor de depozitare si de servire a
alimentelor;
d) controlul lanturilor de frig pentru medicamente si
vaccinuri.
e)
controlul
respectarii conditiilor de microclimat in spatiile de cazare colectiva si de
lucru (internate, camine, tabere scolare, santiere, alte locuri de munca)
Cod galben
a) intensificarea monitorizarii calitatii apei potabile si
de imbaiere si avertizarea populatiei privind nepotabilitatea in functie de
neconformitatile parametrilor de potabilitate, prin inscripţionarea fântânilor "APA NU ESTE BUNĂ DE
BĂUT", in colaborare cu autoritatile administratiei publice locale.
b) supravegherea cu prioritate a calitatii apei potabile din
unitatile medicale, de invatamant, medico-sociale,
c) intensificarea actiunilor de verificare a conditiilor
igienico-sanitare din unitatile de alimentatie publica si colectiva, unitati de
cazare, tabere scolare
d) intensificarea actiunilor de verificare a conditiilor de
pastrare, depozitare si comercializare a produselor alimentare si bauturilor
racoritoare
e) intensificarea verificarilor modului de depozitare a
deseurilor de toate categoriile.
f) intensificarea controlului lanturilor de frig pentru
medicamente si vaccinuri.
g) instruirea si mobilizarea personalului medical, precum si
a voluntarilor pentru asigurarea activitatilor de preventie;
h) reexaminarea planurilor de aprovizionare cu apa potabila
pentru a verifica existenta lor in
zonele sensibile precum si in unitatile sanitare si de educatie
Cod
portocaliu
a) intensificarea monitorizarii calitatii apei potabile si
de imbaiere
b) supravegherea continua a apei potabile din fantani si
avertizarea populatiei privind nepotabilitatea in functie de neconformitatile
parametrilor de potabilitate, prin
inscripţionarea fântânilor "APA NU ESTE BUNĂ DE BĂUT",
in colaborare cu autoritatile administratiei publice locale.
c) intensificarea controlului lanturilor frigorifice pentru
siguranta alimentului;
d) intensificarea controlului lanturilor de frig pentru
medicamente si vaccinuri.
Cod rosu
a)
Intensificarea
masurilor de la codul galben si portocaliu, plus :
b)
recomandarea modificarii sau intreruperii programului de
lucru al furnizorilor de alimente si servicii astfel
incat deplasarea populatiei catre acestea sa se faca in afara intervalelor
orare cu temperaturi extrem de ridicate
e) recomandarea modificarii sau intreruperii programului de
lucru pentru angajatori.
C. Atributii specifice serviciului
judetean de ambulanta/SMURD
Cod
verde
a) afisarea la sediu a recomandarilor generale in canicula
b)
pregatirea si
mentinerea utilajelor in stare de functionare
c)
asigura
stocurile de medicamente necesare pentru acordarea primului ajutor si a
tratamentului patologiei induse sau agravate de canicula
d)
instruiesc
personalul in legatura cu modalitatile generale de interventie in situatii de
canicula
e)
stabilirea
noilor responsabilitati privind raportarea
f)
instruirea
personalului privind modul de raportare si noile responsabilitati
g)
implementarea sistemului unitar de declarare a
cazului de deces datorat caniculei
h)
instruirea personalului privind sistemul
unitar de declarare a cazului de deces datorat caniculei
Cod galben
a) mobilizarea la capacitate maxima a ambulantelor de tip A,
B si C, dotate cu aer conditionat, cu aerul conditionat pus in functiune pe
perioada de transport a pacientilor, in vederea asigurarii interventiei rapide
la parametri optimi
b) preluarea recomandarilor generale si specifice de
c) informarea regulata a autoritatilor locale de sanatate
publica asupra serviciilor furnizate si a nevoilor viitoare
d) diseminarea responsabilitatilor din planul local de
actiune in caz de canicula catre salariati
e) stabilirea unui grafic de lucru in situatii de canicula
f) asigura resursele necesare pentru a face fata
optim numarului ridicat de solicitari
g) mentin toate ambulantele in stare de
functionare
h) asigura numarul optim de personal pe tura
i)
asigura
continuitatea stocurilor de medicamente, in special a celor necesare pentru
tratamentul celor mai frecvente patologii induse de canicula
Cod portocaliu
a) mobilizarea la capacitate maxima a ambulantelor de tip A,
B si C, dotate cu aer conditionat, cu aerul conditionat pus in functiune pe
perioada de transport a pacientilor, in vederea asigurarii interventiei rapide
la parametri optimi
b)
trecerea la
ritmul de lucru pentru situatii de canicula
c) asigurarea transportarii persoanelor vulnerabile si asigurarea
asistentei medicale de urgenta pentru persoanele netransportabile
d) preluarea recomandarilor generale si specifice de
e) informarea zilnica a autoritatilor locale de sanatate
publica asupra serviciilor furnizate si a nevoilor viitoare
f) suplimentarea personalului in scopul cresterii numarului
de echipaje operative prin reprogramarea concediilor de odihna a personalului
angajat;
g) efectuarea de garzi/ture de catre medici si asistenti
medicali care nu sunt angajati ai serviciului in cadrul echipajelor de
interventie, conform prevederilor legale in vigoare ;
h) efectuarea de garzi in cadrul Compartimentului de
consultatii de urgenta la domiciliu, din structura Serviciilor de Ambulanta, de
catre medicii de familie, conform legii;
i) cooperarea cu alte institutii care poseda servicii de
asistenta medicala prespitalicesti (SMURD, spitale, Ministerul Transporturilor,
MIRA, MAN, etc.) in vederea gestionarii optime a resurselor acestor institutii,
in vederea rezolvarii urgentelor medicale cauzate de expunerea la temperaturi
crescute, fara a diminua capacitatea de interventie a acestor servicii. In
acest scop se vor incheia protocoale intre Serviciile de Ambulanta si celelalte
institutii
j) suplimentarea personalului prin reprogramarea concediilor
de odihna ale personalului angajat, in scopul cresterii capacitatii de
interventie;
k) preluarea apelului de urgenta prin numarul unic “
l) indrumarea cazurilor ce nu reprezinta urgente medicale
catre institutiile ce le pot solutiona ;
m) cooperarea cu alte dispecerate operative
medicale/nemedicale in solutionarea urgentelor
si cu Directia Apelului National Unic de Urgenta.
n) ambulantele celorlalte servicii de urgenta
prespitalicesti vor transporta pacientii la spitalele de care apartin, cu
exceptia situatiilor in care un alt spital este mai apropiat iar starea
pacientului este instabila si astfel viata i-ar fi pusa in pericol;
o) utilizarea transferului “la intalnire” a masinii rapide de Medic de urgenta (acolo
unde sistemul exista) cu ambulanta, in scopul scurtarii timpului de
interventie;
p) utilizarea transferului “la intalnire” a pacientului
intre doua ambulante in situatia in care o ambulanta ar primi o a-2-a
solicitare in timp ce transporta un pacient, iar aceasta a-2-a ambulanta este
libera la caz;
q) anuntarea din timp a sosirii ambulantei la spital
(radio/telefonic/date sau fisa caz in cadrul platformei “
r) colaborarea cu echipajele de salvare aeriana, conform
prevederilor legale in vigoare.
Cod rosu
a) actiunile de mai sus, plus:
b) Mobilizarea maxima a resurselor umane si tehnice pentru asigurarea
capacitatii de interventie, prioritizarea cazurilor in vederea rezolvarii
urgentelor
c) detasarea de soferi din
structurile subordonate altor ministere pentru a lucra pe ambulante, astfel
incat acestea sa fie operative 24 din 24 de ore;
d) transportarea la spital numai a cazurilor ce necesita asistenta medicala
spitaliceasca, iar in acest context transportul se va face catre acel spital
care poate acorda ingrijirea definitiva pentru afectiunea in cauza.
D. Atributii specifice spitalelor
Cod
verde
a)
afisarea la
sediu a recomandarilor generale in canicula
b) acopera toate liniile de garda la nivelul
optim de functionare;
c) asigura capacitatea de internare in functie
de nivelul mediu de solicitari
d) asigura continuitatea stocurilor de
medicamente, in special a celor necesare pentru tratamentul celor mai frecvente
patologii induse de canicula
e)
stabilirea
noilor responsabilitati privind raportarea
f)
instruirea
personalului privind modul de raportare si noile responsabilitati
g)
implementarea sistemului unitar de declarare a
cazului de deces datorat caniculei
h)
instruirea personalului privind sistemul
unitar de declarare a cazului de deces datorat caniculei
Cod galben
a) identificarea sectiilor cu risc crescut
b)
identificarea
persoanelor cu risc crescut internate
c) stabilirea unui grafic de lucru in situatii de canicula
d)
afisarea la
sediu a recomandarilor generale si specifice in canicula
e)
informarea
regulata a autoritatilor locale de sanatate publica asupra serviciilor
furnizate si a nevoilor viitoare
f)
diseminarea
responsabilitatilor din planul local de actiune in caz de canicula catre
salariati
g) supravegheaza persoanele vulnerabile internate
h) acopera toate liniile de garda la nivelul
optim de functionare;
i) asigura capacitatea de internare in functie
de nivelul mediu de solicitari
j) asigura continuitatea stocurilor de
medicamente, in special a celor necesare pentru tratamentul celor mai frecvente
patologii induse de canicula
k) suplimenteaza (prin dirijare) personalul la
camerele de garda sau in punctele de primire a pacientilor
l)
creeaza
spatii climatizate, in special in sectiile pentru copiii, nou-nascuti, persoane
varstnice, chirurgicale
Cod portocaliu/rosu
a) supravegherea intensiva a persoanelor vulnerabile
internate
b) asigurarea alimentatiei corespunzatoare varstei,
afectiunii/bolilor asociate;
c) asigurarea continuitatii tratamentului prin existenta
unui stoc de medicamente necesar;
d) asigurarea supravegherii continue de catre personal de ingrijire;
e) suplimentarea personalului prin reprogramarea concediilor
de odihna a personalului angajat;
f) reprogramarea internarilor, in scopul mentinerii unui
numar mai mare de locuri pentru urgente;
g) respectarea numarului de zile de internare pentru
fiecare afectiune;
h) efectuarea transporturilor la domiciliu sa se faca cu
ambulanta numai pentru cazurile justificate si cu ambulantele proprii
spitalului (acolo unde aceste exista);
i) limitarea consulturilor/transferurilor interclinice la
cazurile strict justificate.
j)
comunicarea
permanenta a numarului de locuri disponibile pentru intrenare catre ceilalti
furnizori
k)
instituirea
unei linii telefonice la care sa fie
anuntate cazurile ce se aduc la spital
E. Atributii specifice altor furnizori
de servicii medicale in ambulator
Cod
verde
a) afisarea la sediu a recomandarilor generale in canicula
b) consilierea populatiei pe baza recomandarilor generale in
canicula
c)
identifica si
catagrafiaza populatia la risc inalt (la domiciliu si la locul de munca)
d) asigura personalul necesar pentru a face fata
nivelului prognozat de solicitari
e) asigura continuitatea stocurilor de
medicamente, in special a celor necesare pentru tratamentul celor mai frecvente
patologii induse de canicula
f) creeaza spatii climatizate, in special in
salile de asteptare
g)
stabilirea
noilor responsabilitati privind raportarea
h)
instruirea
personalului privind modul de raportare si noile responsabilitati
i)
implementarea
sistemului unitar de declarare a cazului de deces datorat caniculei
j)
instruirea
personalului privind sistemul unitar de declarare a cazului de deces datorat
caniculei
Cod galben
a)
preluarea
recomandarilor generale si specifice de
b)
informarea
regulata a autoritatilor locale de sanatate publica asupra serviciilor
furnizate si a nevoilor viitoare
c)
diseminarea
responsabilitatilor din planul local de actiune in caz de canicula catre
salariati
d)
stabilirea
unui grafic de lucru in situatii de canicula
e) supravegherea persoanelor vulnerabile la domiciliu/la
locul de munca/in institutii pentru varstnici/copii
f) efecuarea programului de consultatii la domiciliu de
catre medicii de familie si informarea pacientilor despre situatiile in care sa
se adreseze direct la numarul “
g)
stabilirea
listelor de medici de familie care vor efectua garzi in cadrul Compartimentului
de consultatii de urgenta la domiciliu, din structura Serviciilor de Ambulanta,
conform prevederilor legale in vigoare.
Cod portocaliu
a)
actiunile
anterioare, plus :
b) informarea zilnica a autoritatilor locale de sanatate
publica asupra serviciilor furnizate si a nevoilor viitoare
c)
diseminarea
responsabilitatilor din planul local de actiune in caz de canicula catre
salariati
d) supravegherea intensiva a persoanelor vulnerabile la
domiciliu/la locul de munca;
e) adaptarea programului cabinetelor medicale, astfel incat
deplasarea pacientilor catre acestea sa se faca in afara intervalelor orare cu
temperaturi extrem de ridicate;
f) limitarea trimiterilor catre alte institutii medicale in
vederea efectuarii consulturilor interdisciplinare, analizelor si
investigatiilor paraclinice, numai la cazurile la care acestea sunt strict
necesare;
g) limitarea trimiterilor catre spitalele de urgenta numai a
cazurilor justificate
h) efectuarea programului de consultatii la domiciliu de
catre medicii de familie si informarea pacientilor despre situatiile in care sa
se adreseze direct la numarul “
i)
stabilirea
listelor de medici de familie care vor efectua garzi in cadrul Compartimentului
de consultatii de urgenta la domiciliu, din structura Serviciilor de Ambulanta,
conform prevederilor legale in vigoare.
Cod rosu
F. Atributii specifice medicilor de
familie
Cod
verde
a) afisarea la sediu a recomandarilor generale in canicula
b) consilierea populatiei pe baza recomandarilor generale in
canicula
c) identifica si catagrafiaza populatia la risc inalt (la
domiciliu si la locul de munca)
d) asigura personalul necesar pentru a face fata
nivelului prognozat de solicitari
e) asigura continuitatea stocurilor de
medicamente, in special a celor necesare pentru tratamentul celor mai frecvente
patologii induse de canicula
f) creeaza spatii climatizate, in special in
salile de asteptare
g) stabilirea noilor responsabilitati privind raportarea
h) instruirea personalului privind modul de raportare si
noile responsabilitati
i) implementarea
sistemului unitar de declarare a cazului de deces datorat caniculei
j) instruirea personalului privind sistemul unitar de
declarare a cazului de deces datorat caniculei
Cod galben
a)
preluarea
recomandarilor generale si specifice de
b)
informarea
regulata a autoritatilor locale de sanatate publica asupra serviciilor
furnizate si a nevoilor viitoare
c)
diseminarea
responsabilitatilor din planul local de actiune in caz de canicula catre
salariati
d)
stabilirea
unui grafic de lucru in situatii de canicula- preluarea recomandarilor generale
si specifice de
e)
informarea
regulata a autoritatilor locale de sanatate publica asupra serviciilor
furnizate si a nevoilor viitoare
f)
diseminarea
responsabilitatilor din planul local de actiune in caz de canicula catre
salariati
g)
stabilirea
unui grafic de lucru in situatii de canicula
h) supravegherea persoanelor vulnerabile la domiciliu/la locul
de munca/in institutii pentru varstnici/copii
i) efecuarea programului de consultatii la domiciliu de
catre medicii de familie si informarea pacientilor despre situatiile in care sa
se adreseze direct la numarul “
j) stabilirea listelor de medici de familie care vor efectua
garzi in cadrul Compartimentului de consultatii de urgenta la domiciliu, din
structura Serviciilor de Ambulanta, conform prevederilor legale in vigoare.
Cod portocaliu/rosu
a)
preluarea
recomandarilor generale si specifice de
b)
informarea
zilnica a autoritatilor locale de sanatate publica asupra serviciilor furnizate
si a nevoilor viitoare
c)
diseminarea
responsabilitatilor din planul local de actiune in caz de canicula catre
salariati
d) supravegherea intensiva a persoanelor vulnerabile la
domiciliu/la locul de munca;
e) adaptarea programului cabinetelor medicale, astfel incat
deplasarea pacientilor catre acestea sa se faca in afara intervalelor orare cu
temperaturi extrem de ridicate;
f) limitarea trimiterilor catre alte institutii medicale in
vederea efectuarii consulturilor interdisciplinare, analizelor si investigatiilor
paraclinice, numai la cazurile la care acestea sunt strict necesare;
g) limitarea trimiterilor catre spitalele de urgenta numai a
cazurilor justificate
h) efectuarea programului de consultatii la domiciliu de
catre medicii de familie si informarea pacientilor despre situatiile in care sa
se adreseze direct la numarul “
i)
stabilirea
listelor de medici de familie care vor efectua garzi in cadrul Compartimentului
de consultatii de urgenta la domiciliu, din structura Serviciilor de Ambulanta,
conform prevederilor legale in vigoare.
Anexa 2
Formularele
de raportare şi circuitul informaţional al datelor în cazul
situaţiilor de urgenţă determinate de efectele negative ale
caniculei
A. Comunicare-raportare
Pentru perioadele de canicula se utilizeaza
urmatoarele formulare de raportare:
a). Fisa de
raportare a indicatorilor specifici situatiilor de urgenta determinate de efectele
negative ale caniculei asupra starii de sanatate a populatiei este
prevazută in Anexa IIA a prezentului ordin.
b). Fişă de semnalare a cazurilor de
deces datorat efectelor caniculei este prevazuta in Anexa IIB. a prezentului
ordin.
B. Circuitul informational al fiselor
de raportare pentru perioadele cu temperaturi caniculare:
1.b)
Fisa de semnalare a cazurilor de deces datorate caniculei se completeaza de
medicul care constata decesul datorat caniculei, simultan cu completarea
certificatului constatator al decesului, si se transmite la nivelul ASP
judetean si a municipiului Bucuresti in aceeasi zi.
2.
Fiercare furnizor va transmite fisa de raportare catre comitetele tehnice de
coordonare de la nivelul ASP judetene si a municipiului Bucuresti pana la ora
3. Comitetele tehnice de coordonare de la
nivelul ASP judetene si a municipiului Bucuresti informeaza zilnic Comitetele
judetene pentru situatii de urgenta, precum si Comitetul tehnic central privind
situatia inregistrata la nivel judetean.
4. La nivelul Comitetului tehnic central, fisele
de raportare sunt transmise Centrului operativ pentru situatii de urgenta din
cadrul Ministerului Sanatatii Publice, zilnic pana la orele 9.30 la urmatoarele
adrese de email :
a)
Regiunea 1 (Nord Est) la adresa de email : dirrp@ms.ro
b)
Regiunea 2 (Sud Est) la adresa de email : dirrp@ms.ro
c)
Regiunea 3 ( Sud Muntenia) la adresa de email : acanton@ms.ro
d)
Regiunea 4 ( Sud Vest Oltenia) la adresa de email: acanton@ms.ro
e)
Regiunea 5 ( Vest) –la adresa de email :
inspectia_sanitara@yahoo.com
f)
Regiunea 6 (Nord Vest ) – la adresa de email: inspectia_sanitara@yahoo.com
g)
Regiunea 7 ( Centru) – la adresa de email : dgam@ms.ro
h)
Regiunea 8 ( Bucuresti, Ilfov) – la adresa de email : dgam@ms.ro
.
4. Comitetul tehnic central elaboreaza rapoarte
zilnice privind situatia inregistrata la nivel national si transmite rapoarte
periodice ministrului sanatatii publice, Comitetului pentru coordonarea interinstitutionala a actiunilor de
prevenire si de reducere a efectelor caniculei, precum si Comitetului National
pentru Situatii de urgenta.
Anexa
2A
REGIUNEA - ASP JUDETEAN
….. |
Data raportarii |
|
|
1.Nr. persoane cazute in
strada |
|
2 nr. decese datorate caniculei
(Fise de semnalare primite) |
|
3. nr. puncte prim ajutor |
|
4. Nr. de solicitari |
|
5. Procentul de crestere a
numarului de solicitari |
|
6. Nr ambulante mobilizate pentru
interventie in judet |
|
7. Nr. necesar de ambulante
suplimentare |
|
8. Personal SAJ suficient |
|
9. Daca nu, care este
necesarul de personal |
|
9. Nr. actiuni de control
efectuate de ISS |
|
|
|
Anexa 2 B
Pentru obtinerea formularului privind
„Fişa de semnalare a decesului datorat caniculei”
executati
click oriunde pe aceste două rânduri marcate
Anexa 3
I. Recomandari cadru pentru prevenirea incidentelor in
timpul perioadelor de temperaturi extreme :
1)
Recomandari pentru populatia generala
a)
Evitaţi,
pe cât posibil, expunerea prelungită la soare între orele 11 – 18;
b)
Dacă
aveţi aer condiţionat, reglaţi aparatul astfel încât temperatura
să fie cu 5 grade mai mică decât temperatura ambientală;
c)
Ventilatoarele
nu trebuie folosite dacă temperatura aerului depaşeşte 32 grade
Celsius;
d)
Dacă nu
aveţi aer condiţionat în locuinţă, la locul de muncă,
petreceţi 2-3 ore zilnic în spaţii care beneficiază de aer
condiţionat (cinematografe, spaţii publice, magazine);
e)
Purtaţi pălării de soare, haine
lejere şi ample, din fibre naturale, de culori deschise;
f)
Pe parcursul zilei faceţi duşuri
calduţe, fără a vă şterge de apă;
g)
Beţi zilnic între 1,5 – 2 litri de
lichide, fără a aştepta să apară senzaţia de
sete. În perioadele de caniculă se recomandă consumul unui pahar de
apă (sau echivalentul acestuia) la fiecare 15 – 20 de minute.
h)
Nu consumaţi alcool (inclusiv bere sau
vin) deoarece acesta favorizează deshidratarea şi diminuează
capacitatea de luptă a organismului împotriva căldurii;
i)
Evitaţi băuturile cu conţinut
ridicat de cofeina (cafea, ceai, cola) sau de zahăr (sucuri racoritoare
carbogazoase) deoarece acestea sunt diuretice;
j)
Consumaţi
fructe şi legume proaspete (pepene galben, roşu, prune,
castarveţi, roşii) deorece acestea conţin o mare cantitate de
apă;
k)
O doză
de iaurt produce aceeaşi hidratare ca şi un pahar de apă;
l)
Evitaţi
activitaţile în exterior care necesită un consum mare de energie
(sport, gradinarit, etc).
m)
Aveţi
grijă de persoanele dependente de voi (copii, vârstnici, persoane cu
dizabilităţi) oferindu-le, în mod regulat lichide, chiar dacă nu
vi le solicită;
n)
Păstraţi
contactul permanent cu vecini, rude, cunoştinţe care sunt în
vârstă sau cu dizabilităţi, interesandu-vă de starea lor de
sănătate.
o)
Cum putem
să limităm creşterea temperaturii în locuinţe:
a)
Inchideţi
ferestrele expuse la soare, trageţi jaluzelele şi/sau draperiile;
·
Ţineţi
ferestrele închise pe toată perioada cât temperatura exterioară este
superioară celei din locuinţă.
·
Deschideţi
ferestrele seara târziu, noaptea şi dimineaţa devreme, provocând
curenţi de aer, pe perioada cât temperatura exterioară este
inferioară celei din locuinţă.
·
Stingeţi
sau scadeţi intensitatea luminii artificiale.
·
Închideţi
orice aparat electro-casnic de care nu aveţi nevoie.
2.
Recomandari pentru prevenirea aparitiei
de imbolnaviri in randul copiilor
2.1 Pentru sugari si copiii mici
a) realizarea unui ambient cat mai normal, ferit de cadura,
umiditate excesiva si curenti de aer.
b) sistemul de alimentatie avut pana in acel moment nu
trebuie modificat prin introducerea de
alimente noi in aceasta perioada
c) se va realiza hidratarea corespunzatoare, iar pentru
sugari mama va alapta ori de cate ori sugarul solicita
d) copilul va fi imbracat lejer, cu hainute din materiale
textile vegetale comode
e) nu va fi scos din casa decat in afara perioadelor
caniculare din zi, si obligatoriu cu caciulita pe cap
f) copiii vor primi apa plata sau apa cu proprietati
organoleptice corespunzatoare, ceai foarte slab indulcit, fructele proaspete si
foarte bine spalate
g) mamele care alapteaza trebuie sa se hidrateze
corespunzator cu apa plata sau apa cu proprietati organoleptice
corespunzatoare, ceai slab indulcit, sucuri naturale de fructe facute in casa
fara adaus de conservanti. Se va evita in acelasi timp consumul de cafea sau
alcool si vor avea grija sa mentina o
igiena riguroasa a sanului si evident igiena generala
h) la cel mai mic semn de suferinta al copilului sau mamei,
acestia se vor prezenta la medicul de familie care va decide conduita
terapeutica
i) atentie deosebita se va acorda conditiilor de igiena atat pentru copil cat si pentru mama. Copilul va fi tinut cu hainute sau scutece curate si uscate si mama se va ingriji de igiena riguroasa a pielii acestuia. In acest sens copilul va fi imbaiat cel putin odata pe zi, si obligatoriu seara la culcare iar in restul timpului i se va face toaleta locala ori de cate ori este nevoie.
j) copiilor prescolari li se vor face dusuri cu apa la temperatura camerei.
3.1 Pentru copiii aflati in tabere
·
se vor
asigura conditii corespunzatoare de cazare,
·
alimentele
trebuie sa respecte riguros normele de igiena si sa fie proaspete.
·
se va avea
grija de hidratarea corespunzatoare a copiilor
·
copiii vor fi
supravegheati, iar locul de joaca va fi amplasat la umbra, in afara orelor de
canicula avand capul protejat de palariute.
·
scaldatul,
acolo unde e cazul, va fi facut sub absoluta supraveghere a insotitorului.
4. Recomandari
pentru persoanele varstnice si cu afectiuni cronice
a)
creearea unui
ambient care sa nu suprasolicite capacitatea de adaptare a organismului
b) hidratare
corespunzatoare cu apa plata sau apa cu proprietati organoleptice
corespunzatoare, ceai slab indulcit, sucuri naturale de fructe facute in casa
fara adaus de conservanti
c)
alimentatia va
fi predominat din legume si fructe proaspete
d) se vor consuma
numai alimente proaspete din magazinele care disupun de instalatii frigorifice
functionale de pastrare a alimentelor. Se va evita consumul alimentelor usor
perisabile
e) este interzis
consumul de alcool si cafea in timpul caniculei
f)
se va evita circulatia in perioadele de varf
ale caniculei, sau daca este absolut necesar se va folosi imbracaminte usoara
din materiale vegetale precum si palariuta de protectie pe cap
g) persoanele care
sufera de anumite afectiuni isi vor continua tratamentul conform
indicatiilor medicului. Este foarte util
ca in aceste perioade, persoanele cu afectiuni cronice, cardio-vasculare,
hepatice, renale, pulmonare, de circulatie, mentale sau cu hipertensiune sa
consulte medicul curant in vederea adaptarii schemei terapeutice la conditiile
existente
h)
mentinerea cu rigurozitate a igienei personale,
efectuarea a cate 3 – 4 dusuri pe zi.
5. Recomandari pentru persoanele care prin natura
activitatilor lor depun un efort fizic deosebit
a) acestia vor
incerca dozarea efortului in functie de periodele zilei incercand se evite
excesul de efort in varfurile de canicula. Daca valorile de caldura sunt foarte
mari se va proceda la stoparea activitatii
b) se va asigura
hidratarea corespunzatoare cu apa minerala, apa plata sau apa cu proprietati
organoleptice corespunzatoare, ceai slab indulcit, sucuri naturale de fructe
facute in casa fara adaus de conservanti
c) este total
contraindicat consumul de cafea si alcool in aceasta perioada.
d) utilizarea unui
echipament corespunzator, din materiale vegetale si echipament pentru
protejarea capului de efectele caldurii excesive
6. Recomandari pentru angajatori :
6.1. Pentru
ameliorarea condiţiilor de muncă:
a)
reducerea intensităţii şi ritmului activităţilor
fizice;
b)
asigurarea ventilaţiei la locurile de muncă;
c) alternarea
efortului dinamic cu cel static;
d)
alternarea perioadelor de lucru cu perioadele de repaus în locuri umbrite, cu
curenţi de aer.
6.2 Pentru
menţinerea stării de sănătate a angajaţilor:
a)
asigurarea apei minerale adecvate, câte 2 - 4 litri/persoană/schimb;
b)
asigurarea echipamentului individual de protecţie;
c)
asigurarea de duşuri.
II. Recomandari pentru situatiile de cod rosu :
-
reduceti
deplasarile la cele esentiale
-
nu va
deplasati intre orele 11.00-17.00
-
consumati
lichide intre 2- 4 litri /zi
-
nu consumati
alcool
-
daca faceti
tratamente pentru afectiuni cronice, luati-va medicamentele in mod regulat, cu
multa apa,
-
nu scoateti
copii sub 3 ani afara decat inainte de
ora 9 dimineata si dupa ora 20.00
-
evitati
mancarurile grele si mesele copioase
-
folositi
serviciile medicale spitalicesti sau de urgenta doar in cazuri justificate ;
pentru probleme curente de sanatate anuntati telefonic medicul de familie.
Anexa 4
I. PUNCTE DE ACORDARE A ASISTENTEI
MEDICALE PENTRU PERIOADELE CU TEMPERATURI CRESCUTE (>35 grade)
1. Puncte de asistenta medicala
asigurate de Institutiile Publice ale municipiului
NR. CRT. |
PRIMARIA |
ADRESA LOCATIEI |
1. |
|
|
2. |
|
|
3.
|
|
|
4.
|
|
|
....... |
|
|
2. Puncte de
asistenta medicala asigurate de farmacii
NR. CRT. |
FARMACIA |
ADRESA LOCATIEI |
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
….. |
|
|
II. PUNCTE DE ACORDARE A ASISTENTEI MEDICALE IN CAZ DE CANICULA IN JUDET
ORDIN Nr. 247/1235/631/1130 din 10 iulie
2007
privind aprobarea
Planului de măsuri vizând realizarea acţiunilor de cooperare între
prefecţi şi primari, în calitatea acestora de preşedinţi ai
comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă, respectiv
ai comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă, şi
autorităţile de sănătate publică, pentru atenuarea
efectelor temperaturilor ridicate asupra populaţiei
EMITENT: MINISTERUL INTERNELOR ŞI
REFORMEI ADMINISTRATIVE - Nr. 247
MINISTERUL
SĂNĂTĂŢII PUBLICE - Nr. 1.235
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI ŞI
EGALITĂŢII DE ŞANSE - Nr. 631
MINISTERUL MEDIULUI ŞI
DEZVOLTĂRII DURABILE - Nr. 1.130
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL NR.
477 din 17 iulie 2007
Având în vedere prevederile Hotărârii
Guvernului nr. 2.288/2004 pentru aprobarea repartizării principalelor
funcţii de sprijin pe care le asigură ministerele, celelalte organe
centrale şi organizaţiile neguvernamentale privind prevenirea şi
gestionarea situaţiilor de urgenţă, în temeiul art. 7 alin. (4)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative şi al art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
862/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Sănătăţii Publice, cu modificările şi
completările ulterioare, ministrul internelor şi reformei
administrative, ministrul sănătăţii publice, ministrul
muncii, familiei şi egalităţii de şanse şi ministrul
mediului şi dezvoltării durabile emit următorul ordin:
ART. 1
Se aprobă Planul de
măsuri vizând realizarea acţiunilor de cooperare între prefecţi
şi primari, în calitatea acestora de preşedinţi ai comitetelor
judeţene pentru situaţii de urgenţă, respectiv ai comitetelor
locale pentru situaţii de urgenţă, şi
autorităţile de sănătate publică pentru atenuarea
efectelor temperaturilor ridicate asupra populaţiei, conform anexei care
face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 2
Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul internelor şi reformei
administrative,
Cristian David
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul muncii, familiei şi
egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
p. Ministrul mediului şi dezvoltării
durabile,
Silviu Stoica,
secretar de stat
ANEXA 1
PLAN DE MĂSURI
vizând realizarea acţiunilor de cooperare
între prefecţi şi primari, în calitatea acestora de
preşedinţi ai comitetelor judeţene pentru situaţii de
urgenţă, respectiv ai comitetelor locale pentru situaţii de
urgenţă, şi autorităţile de sănătate
publică, pentru atenuarea efectelor temperaturilor ridicate asupra
populaţiei
Temperaturile ridicate constituie factori de risc
pentru desfăşurarea normală a activităţilor economice
şi sociale la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale.
Monitorizarea acestor fenomene meteorologice
periculoase se realizează atât de către instituţiile de
specialitate, cât şi de către comitetele judeţene/al
municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă şi
comitetele locale pentru situaţii de urgenţă, în vederea
iniţierii măsurilor operative de intervenţie.
Persistenţa temperaturilor ridicate pe o
perioadă mare de timp poate influenţa negativ starea de
sănătate a populaţiei, îndeosebi a celor din grupele de risc
major, fapt ce impune conjugarea eforturilor instituţiilor, atât din
domeniul administraţiei publice locale, respectiv comitetele judeţene
şi comitetele locale pentru situaţii de urgenţă, cât
şi al serviciilor deconcentrate de specialitate.
Forţele şi mijloacele aflate la
dispoziţia comitetelor judeţene şi locale pentru situaţii
de urgenţă, precum şi dispersia teritorială a cazurilor ce
necesită măsuri de sprijin fac necesară utilizarea şi a
capacităţilor organizatorice de care dispun alte entităţi,
respectiv Crucea Roşie, organizaţiile neguvernamentale din domeniul
protecţiei sociale, fundaţii şi societăţi furnizoare
de servicii de îngrijire la domiciliu.
Comitetele judeţene şi comitetele locale
pentru situaţii de urgenţă, precum şi
autorităţile de sănătate publică vor acţiona în
perioadele de normalitate meteorologică (cod verde) în sensul
asigurării materiale a capacităţii de acţiune în
situaţia amplificării fenomenelor meteorologice, luând
următoarele măsuri:
A. Comitetele judeţene pentru situaţii de
urgenţă
1. Verificarea măsurilor instituite de
către autorităţile de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti şi comitetele locale
pentru situaţii de urgenţă pentru identificarea grupurilor
populaţionale care prezintă un risc crescut de evoluţie
nefavorabilă a stării de sănătate în perioada
caniculară (centre de îngrijire şi asistenţă pentru
vârstnici şi persoane cu handicap, centre de plasament, unităţi
de asistenţă medico-socială, spitale şi secţii de
bolnavi cronici etc.)
2. Coordonarea acţiunilor iniţiate de
entităţile componente ale comitetului judeţean pentru
situaţii de urgenţă cu privire la sprijinul de specialitate
acordat comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă privind
verificarea calităţii apei distribuite populaţiei prin sistemul
comunal de alimentare, surse locale, fântâni, cu aplicarea măsurilor de
curăţare, decolmatare şi dezinfecţie, după caz
3. Iniţierea măsurilor complementare de
susţinere a eforturilor comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă
cu privire la asigurarea cantităţilor de apă potabilă
şi menajeră necesare populaţiei şi pentru adăparea
animalelor din gospodăriile acesteia
4. Stabilirea unui sistem de cooperare cu filialele
locale ale Crucii Roşii, cu organizaţiile neguvernamentale din
domeniul asistenţei sociale, fundaţiile şi societăţile
ce prestează servicii de îngrijire la domiciliu, în vederea
susţinerii acţiunilor derulate de comitetele locale pentru
situaţii de urgenţă vizând acordarea de ajutor, pe durata
perioadei de caniculă, persoanelor aflate în dificultate.
B. Comitetele locale pentru situaţii de
urgenţă
1. Întocmirea şi actualizarea la nivelul
localităţilor a evidenţei persoanelor aflate în dificultate, a
căror stare de sănătate poate fi influenţată negativ
de caniculă
2. Determinarea nivelului apei din fântâni şi
supravegherea permanentă a calităţii apei potabile din
reţeaua comunală de alimentare, cu solicitarea efectuării de
analize periodice privind potabilitatea. În condiţiile constatării
neconformităţii parametrilor de calitate a apei, se vor aplica
prevederile Hotărârii Guvernului nr. 974/2004 pentru aprobarea Normelor de
supraveghere, inspecţie sanitară şi monitorizare a
calităţii apei potabile şi a Procedurii de autorizare sanitară
a producţiei şi distribuţiei apei potabile. Astfel,
populaţia va fi avertizată atât prin mass-media cu privire la
nepotabilitatea sursei, cât şi prin inscripţionarea fântânilor
"APA NU ESTE BUNĂ DE BĂUT" şi se va asigura apa
potabilă pentru populaţia din zona afectată.
3. Măsuri pentru asigurarea unor surse
alternative de apă în situaţia reducerii substanţiale a
debitului în reţeaua comunală de distribuţie sau ca urmare a
avarierii acesteia
4. Asigurarea de surse alternative de electricitate
pentru funcţionarea în condiţii optime a activităţii
unităţilor medicale, îndeosebi a celor de urgenţă
5. Identificarea instituţiilor de cazare
colectivă cu condiţii de microclimat deficitare. Aplicarea de
măsuri pentru ameliorarea condiţiilor de locuire sau stabilirea de
spaţii de locuit provizorii pentru persoanele în dificultate
6. Identificarea locurilor pentru amplasarea
punctelor de prim ajutor şi a punctelor de distribuţie a apei
potabile. Punctele de prim ajutor trebuie amplasate în spaţii publice
climatizate, vizibil semnalizate (de exemplu: şcoli, grădiniţe,
supermarketuri, alte instituţii publice etc.). Nu se recomandă
amplasarea punctelor de prim ajutor în corturi decât dacă pot fi
climatizate.
C. Autorităţile de sănătate
publică judeţene şi Autoritatea de Sănătate
Publică a Municipiului Bucureşti
1. Asigurarea cu prioritate a asistenţei
medicale pentru persoanele cu afecţiuni a căror evoluţie poate
fi influenţată negativ de temperatura crescută a factorilor de
mediu, având în vedere influenţa generală a acestui fenomen
meteorologic asupra sănătăţii populaţiei
2. Asigurarea stocului de medicamente necesar
continuităţii tratamentelor
3. Supravegherea calităţii produselor
perisabile prin controlul lanţurilor frigorifice destinate alimentelor,
precum şi prin controlul lanţurilor de frig pentru medicamente
şi vaccinuri
4. Acordarea unei atenţii deosebite
asistenţei medicale de urgenţă, prin suplimentarea
numărului ambulanţelor şi a personalului medical, asigurarea
unor cantităţi suficiente de medicamente şi materiale sanitare,
creşterea nivelului de operativitate în rezolvarea solicitărilor,
precum şi prin controlul respectării dispoziţiilor legale
privind organizarea şi funcţionarea sistemului naţional de
asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor
calificat
5. Instruirea personalului medical şi din
unităţile medico-sociale, precum şi a voluntarilor pentru
asigurarea activităţilor de prevenţie, precum şi stabilirea
necesarului de personal, echipamente şi materiale sanitare
corespunzătoare pentru punctele de prim ajutor.
La primirea avertizărilor meteorologice
privind creşterea temperaturilor diurne - codificate cod galben sau cod
portocaliu - comitetele judeţene şi comitetele locale pentru
situaţii de urgenţă, precum şi autorităţile de
sănătate publică, corespunzător intensităţii
şi duratei de manifestare a fenomenelor meteorologice periculoase, vor
iniţia următoarele acţiuni:
A. Comitetele judeţene pentru situaţii de
urgenţă
1. Transmiterea avertizărilor către
comitetele locale pentru situaţii de urgenţă, în vederea
aplicării măsurilor de monitorizare a evoluţiei fenomenelor
meteorologice şi de prevenire a apariţiei unor situaţii de
urgenţă
2. Informarea mass-mediei cu privire la
semnificaţia codificărilor avertizărilor primite, precum şi
referitor la măsurile luate; pregătirea şi difuzarea mesajelor
specifice către populaţie
3. Formularea de solicitări către
instituţiile publice pentru adaptarea programului serviciilor publice
astfel încât deplasarea populaţiei către acestea să se facă
în afara intervalelor orare cu temperaturi extrem de ridicate. Emiterea de
recomandări pentru modificarea corespunzătoare a programului de lucru
al furnizorilor de alimente şi al prestatorilor de servicii
4. Aplicarea măsurilor de sprijin material
şi organizatoric pentru situaţiile de urgenţă care
depăşesc capacitatea de intervenţie a comitetelor locale pentru
situaţii de urgenţă
5. Monitorizarea desfăşurării
acţiunilor iniţiate la nivelul comunităţilor locale pentru
acordarea de ajutor, pe durata caniculei, persoanelor aflate în dificultate.
B. Comitetele locale pentru situaţii de
urgenţă
1. Informarea mass-mediei locale cu privire la
semnificaţia codificării avertizărilor primite, precum şi
referitor la măsurile luate; pregătirea şi difuzarea mesajelor
specifice către populaţie
2. Activarea punctelor de distribuţie a apei
potabile amenajate în special în zonele aglomerate şi activarea punctelor
de prim ajutor în spaţiile identificate şi semnalizate vizibil
3. Asigurarea funcţionării continue a
sistemului centralizat de distribuire a apei şi asigurarea necesarului de
apă
4.
Luarea de măsuri pentru adaptarea programului serviciilor publice astfel
încât deplasarea populaţiei către acestea să se facă în
afara intervalelor orare cu temperaturi extrem de ridicate. În mod similar vor
fi formulate recomandări pentru modificarea corespunzătoare a
programului de lucru al unităţilor de aprovizionare cu alimente
şi prestatoare de servicii.
5.
Înfiinţarea unui tel verde pentru populaţie, în vederea primirii de
informaţii asupra unor situaţii critice intervenite şi pentru
transmiterea de recomandări
6.
Utilizarea panourilor de afişaj din localităţi pentru formularea
de recomandări cu privire la măsurile preventive necesar a fi luate
de populaţie pentru a se proteja pe durata caniculei.
7.
Informarea organizatorilor de evenimente sportive, culturale, comerciale etc.
cu privire la durata şi intensitatea caniculei, pentru a lua măsurile
adecvate
8.
Menţinerea condiţiilor corespunzătoare în taberele şcolare
9.
Aplicarea măsurilor de prevenire a riscurilor la persoanele vulnerabile, cu
asigurarea nevoilor zilnice privind tratamentul, îngrijirea, alimentaţia
de bază. Desfăşurarea pregătirilor pentru organizarea
preluării acestora de către entităţi care asigură
îngrijiri la domiciliu.
C.
Autorităţile de sănătate publică judeţene şi
Autoritatea de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti
1.
Asigurarea personalului medical şi a dotării necesare pentru punctele
de prim ajutor organizate pentru diminuarea riscului pentru sănătate
prin prevenirea fenomenelor de deshidratare şi hipertermie
2.
Mobilizarea personalului medical şi din unităţile
medico-sociale, precum şi a voluntarilor pentru asigurarea
activităţilor de prevenţie
3.
Asigurarea participării medicilor la acţiunile de avertizare a
populaţiei şi la diseminarea măsurilor de prevenire pe grupe de
risc.
---------------