ORDIN nr. 1168/23.06.2008

Privind aprobarea componentei si atributiilor Comitetului tehnic central si comitetelor judetene/municipiului Bucuresti  de coordonare a masurilor de intervenţie în situaţiile de urgență determinate de calamităţi naturale (caniculă)

 

ministrul sănătăţii publice

 Având în vedere

- dispozițiile Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea şi funcționarea Ministerului Sănătății Publice, cu modificările și completările ulterioare;  

- prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2005, şi ale art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 1.491/2004 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind structura organizatorică, atribuţiile, funcţionarea şi dotarea comitetelor şi centrelor operative pentru situaţii de urgenţă;

- Văzând Referatul de aprobare al Autoritatii de Sanatate Publica nr............../.............

emite următorul

ORDIN

Art. 1. Se aprobă componenţa şi atribuţiile Comitetului tehnic central şi a comitetelor județene/ municipiului Bucureşti de coordonare a măsurilor de intervenţie în situaţiile de urgență determinate de calamităţi naturale (caniculă) din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice, şi respectiv din cadrul autorităţilor de sănătate publică judeţene/municipiului Bucureşti, prevăzute în Anexa nr. 1 a prezentului ordin.

Art. 2. Formularele de raportare şi circuitul informaţional al datelor în cazul situaţiilor de urgenţă determinate de efectele negative ale caniculei, sunt prevăzute în Anexa nr. 2  a prezentului ordin.

Art. 3. Recomandările cadru ale Ministerului Sănătăţii Publice pentru populaţia generală şi recomandările specifice pe grupuri populaţionale expuse la risc sunt prevăzute în Anexa 3 a prezentului ordin.

Art. 4. Comitetul tehnic central şi comitetele judeţene/municipiului Bucureşti de coordonare a situaţiilor de urgență determinate de calamităţi naturale(canicula), direcțiile de specialitate din cadrul ministerului sănătăţii publice, autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, serviciile judeţene de ambulanţă, precum şi furnizorii de servicii medicale, vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 5. Lista cu punctele de acordare a asistentei medicale de urgenta pentru perioadele de canicula este prevazuta in Anexa 4 a prezentului ordin, si se actualizeaza permanent.

Art. 6. Anexele 1-4 fac parte integranta din prezentul ordin. 

                                                                     MINISTRU

EUGEN NICOLĂESCU

Anexa 1

Art. 1. Comitetul tehnic central de coordonare a situațiilor de urgență determinate de calamităţi naturale (caniculă) din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice, are următoarea componenţă:

a) Preşedinte – dr. Raed Arafat -Subsecretar de stat

b) Vicepreședinte –dr. Bogdan Cristian Nica –secretar general

 

c) Membrii:

-         Dr. Florentina Furtunescu - Director general, Autoritatea de Sănătate Publică

-         Dr. Amalia Canton - director general adjunct, Autoritatea de Sănătate Publică

-         Dr. Adrian Pană - director general, Direcţia Generală Politici, Strategii, Managementul Calităţii în Sănătate

-         Dr. Cristina Vladu - director general adjunct, Direcţia Generală Politici, Strategii, Managementul Calităţii în Sănătate

-         Marcela Iordache – director al Direcției generale, organizare, resurse umane, dezvoltare profesională și salarizare

-         Dr. Irina Stamate –director, Agenţia Naţională de Programe

-         Dr. Carmen Șotângă - director adjunct, Agenţia Naţională de Programe

-         Oana Grigore - Director adjunct, Direcţia Logistică, Administrativ, Relaţii Publice şi Mass-Media

-         Dr. Antoaneta Drăgoescu - Inspector General, Inspecţia Sanitară de Stat

-         Dr. Simona Pârvu – Şef Serviciu, Inspecţia Sanitară de Stat

-         Dr.  George Baicu  – Director, Direcţia Farmaceutică .

 

Art. 2. Comitetele județene şi a municipiului Bucureşti de coordonare a situațiilor de urgență determinate de calamităţi naturale (caniculă) din cadrul autorităților de sănătate publică județene şi a municipiului Bucureşti, au următoarea componenţă:

a) Președinte: Directorul executiv al autorității de sănătate publică județene

b) Vicepresedinte: Inspectorul Sanitar Şef Judeţean

b) Membrii:

-         directorul executiv adjunct medical;

-         directorul executiv adjunct de sănătate publică;

-         managerii unităţilor sanitare cu paturi;

-         directorul Serviciului de ambulanţă judeţean;

-         coordonatorul SMURD județean;

-         2 persoane reprezentantive ale structurilor medicilor de familie organizate pe plan local, potrivit comunicărilor acestora.

 

Art.3. Pentru implementarea unitară a măsurilor necesare pentru intervenţia rapidă în cazul  apariţiei perioadelor cu temperaturi extreme, se definesc următoarele nivele de alertă în funcţie de codurile meteorologice şi intensitatea măsurilor adoptate:

a)    Codul verde (< 35şC în intervalul orar 11.00 – 17.00) – nu sunt necesare masuri specifice, sistem de veghe sezonieră

b)    Codul galben (35 - 38şC în intervalul orar 11.00 – 17.00) – se instituie masurile specifice de alertă

  c) Codul portocaliu (35 - 40şC în intervalul orar 11.00 – 17.00) – se instituie măsurile de mobilizare maximă

d) Codul roşu (> 40şC in intervalul orar 11.00 – 17.00) – se instituie măsurile de mobilizare maximă

Art. 4. Comitetul tehnic central şi Comitetele tehnice județene şi al municipiului Bucureşti de coordonare a situațiilor de urgență determinate de calamităţi naturale (caniculă) au următoarele atribuţii:

A. Atribuţii specifice Comitetului tehnic de coordonare din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice :

a)    Coordonează activităţile de pregătire a sistemului sanitar pentru asigurarea asistentei medicale de urgenta in scopul diminuarii efectelor temperaturilor ridicate asupra starii de sanatate a populaţiei,

b)    iniţiază alerta la nivelul MSP, în caz de cod galben si instituie masurile de mobilizare maxima in caz de cod portocaliu/cod roşu .

c)    informeaza operativ ministrul sănătăţii publice privind consecintele caniculei si masurile intreprinse

d)    participă, prin presedinte sau vicepresedinte, la intalnirile Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă

e)    gestioneaza implementarea planului national de actiune in caz de canicula.

f)      transmite in teritoriu materiale care sa asigure informarea corecta si completa a autoritatilor de sanatate punblica si a furnizorilor de servicii in legatura cu aspectele specifice caniculei

g)    asigura colaborarea  cu MIRA, IGSU si celelalte institutii implicate in gestionarea situatiilor de urgenta determinate de efectele negative ale caniculei

h)    coordoneaza si monitorizeaza activitatiile structurilor implicate din minister si interactioneaza cu comitetul national pentru situatii de urgenta;

i)       formuleaza recomandari generale pentru populatie, precum si recomandari specifice pe grupe de varsta si patologii si asigura transmiterea acestora catre autoritatile de sanatate publica judetene;

j)       asigura cooperarea cu alte institutii care poseda servicii de asistenta medicala prespitalicesti (SMURD, Ministerul Transporturilor, MIRA, MAN, etc.) in vederea gestionarii optime a resurselor acestor institutii, in vederea rezolvarii urgentelor medicale cauzate de expunerea la temperaturi crescute, fara a diminua capacitatea de interventie a acestor servicii.

k)     asigura mobilizarea maxima a resurselor umane si financiare necesare pentru asigurarea asistentei medicale  de urgenta la paramentri optimi

 

 

B. Atributii specifice direcţiilor de specialitate din cadrul Ministerului Sanatatii Publice:

 

1.    Centrul operativ pentru situaţii de urgenţă în colaborare cu Autoritatea de Sănătate Publică

 

Cod verde

a)    Evaluează modul de pregătire al sistemului sanitar pentru intervenţie în cazul aparitiei perioadelor cu temperaturi extreme

b)    elaborarea de recomandari generale pentru populatie si pentru grupurile populationale vulnerabile in vederea prevenirii efectelor negative ale caniculei asupra starii de sanatate

c)    transmiterea recomandarilor generale catre autoritatile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti

d)    monitorizeaza situatia indeplinirii conditiilor de autorizare (sursa de apa, ventilatie, rezervoare de acumulare) ale spitalelor la nivel national- actualizeaza planul national de interventie

e)    organizează sistemul de colectare a datelor privind indicatorii specifici ai starii de sanatate si ai resurselor mobilizate, la nivel national

f)      instituirea sistemului unitar de declarare a cazului de deces datorat caniculei (definiţie de caz şi formular tip)

Cod galben

a)    actiunile anterioare, plus:

b)    identificarea grupelor populationale cu risc crescut in general

c)    formularea de recomandari specifice pe grupe de varsta si pe patologii, dupa caz

d)    transmiterea recomandarilor specifice catre autoritatile de sanatate publica

e)    transmite periodic rapoarte de evaluare a situatiei presedintelui comitetului tehnic central si ministrului sanatatii publice privind efectelor caniculei si a masurilor intreprinse

f)      informeaza autoritatile de sanatate publica teritoriale asupra informatiilor care trebuie colectate, a modului si periodicitatii raportarii

g)    implementeaza sistemul de colectare a datelor privind indicatori specifici ai starii de sanatate si ai resurselor mobilizate, la nivel national

h)    propune distribuirea de medicamente, vaccinuri si materiale sanitare din Rezerva Ministerului Sanatatii Publice catre autoritatile de sanatate publica in functie de solicitarile acestora.

 

Cod portocaliu                                            

a)    actiunile anterioare, plus:

b)    activarea liniei telefonice gratuite, in reteaua de telefonie fixa, intre orele 10 – 17.00, cu recomandari pentru canicula adresate populatiei – 0800800187

c)    asigura personalul necesar pentru deservirea liniei telefonice gratuite prin personalul din structurile ministerului sanatatii publice sau din cadrul structurilor din subordinea ministerului sanatatii publice 

d)    implementeaza sistemul de colectare a datelor privind indicatori specifici ai starii de sanatate si ai resurselor mobilizate, la nivel national - primeste si centralizeaza informatiile din teritoriu (privind masurile intreprinse, resursele necesare si efectele caniculei),

e)    transmite zilnic rapoarte de evaluare a situatiei presedintelui comitetului tehnic central si ministrului sanatatii publice privind efectele caniculei si a masurilor intreprinse

f)      monitorizeaza situatia la nivel national si intreprinde masurile necesare pentru asigurarea bunei desfasurari a activitatii de asistenta medicala

g)   pregateste materiale care sa asigure informarea corecta si completa a autoritatilor de sanatate publica, a furnizorilor de servicii şi a populatiei in legatura cu masurile intreprinse si cu recomandarile care trebuie adoptate 

h)    Emite recomandari pentru angajatori in vederea modificarii programului de lucru, pentru angajatori, precum si catre furnizorii de alimente si servicii astfel incat deplasarea populatiei catre acestea sa se faca in afara intervalelor orare cu temperaturi extrem de ridicate.

i)       Realizeaza schimburi periodice de informatii cu Centrul Operational al Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta

j)       Realizeaza distribuirea de medicamente, materiale sanitare, echipamente si vaccinuri din Rezerva Ministerului Sanatatii Publice catre autoritatile de sanatate publica, in functie de solicitarile acestora.

 

 

Cod rosu   

a)  toate masurile mentionate la codul galben si portocaliu, plus urmatoarele :

b) asigura mobilizarea maxima a resurselor umane si financiare necesare pentru asigurarea asistentei medicale  de urgenta la paramentri optimi

c)    Elaboreaza si transmite catre ASP judetene, prefecturi, primarii, angajatori si catre populatie  recomandari privind masurile referitoare la modificarea programului de lucru, pentru angajatori, precum si catre furnizorii de alimente si servicii astfel incat deplasarea populatiei catre acestea sa se faca in afara intervalelor orare cu temperaturi extrem de ridicate.

d)    Elaboreaza si transmite Comitetului pentru coordonarea interinstitutionala a actiunilor de prevenire si reducere a efectelor caniculei, recomandarile privind intreruperea programului de lucru pentru angajatorii care au program cu publicul, restrictionarea circulatiei vehicolelor de mare tonaj,  limitarea vitezei de deplasare a trenurilor, etc.

e)    Instituirea masurilor de maxima urgenta, in functie de prioritatile de sanatate publica identificate la nivel judetean si local

 

 

2. Directia Logistica

Cod verde

a)    Evalueaza gradul de dotare al spitalelor cu aparatura, echipamente, medicamente si materiale sanitare

b)    sustine dotarea spitalelor pentru indeplinirea conditiilor de autorizare (surse de apa, ventilatie, generatoare, etc) in ordinea importantei acestora si a numarului populatiei deservite

 

Cod galben

a)    asigura achizitionarea /distribuirea/redistribuirea la nivel national a resurselor necesare

b)   adopta masuri prioritare pentru unitatile care nu indeplinesc conditiile de autorizare legate de ventilare, rezervoare de acumulare, surse de apa etc

 

 

Cod portocaliu

a)    actiunile anterioare, plus:

b)   asigura distribuirea rapida a resurselor necesare, in functie de solicitarile autoritatilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti

c)    propune distribuirea de medicamente, vaccinuri si materiale sanitare din Rezerva Ministerului Sanatatii Publice catre autoritatile de sanatate publica in functie de solicitarile acestora.

 

Cod rosu

a) toate masurile mentionate la codul galben si portocaliu, plus :

b) asigura mobilizarea maxima a resurselor umane si financiare necesare pentru asigurarea asistentei medicale  de urgenta la paramentri optimi

 

 

3. Biroul de presa

Cod verde

a)    Participa la elaborarea strategiei de comunicare in caz de canicula

b)    Elaboreaza comunicate de presa si transmite catre populatie si mass-media (radio, televiziune, presa scrisa) informatiile necesare pentru adoptarea comportamentelor sanatoase

c)    Incheie parteneriate cu mass-media pentru difuzarea informatiilor (radio, televiziune, presa scrisa)

 

Cod galben

a)    Afiseaza pe site-ul ministerului recomandarile generale si specifice

b)    Organizeaza conferinte de presa si emite comunicate de presa

c)    mediatizarea masurilor specifice adoptate de autoritatile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti

d)    constientizarea populatiei sa sprijine efortul autoritatilor.

e)    Realizeaza schimburi periodice de informatii cu Biroul de Presa al Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta

 

 

Cod portocaliu

a)    emite comunicate de presa regulate care sa cuprinda: situatia la nivel national, masurile intreprinse de autoritati, recomandari generale si specifice, indemnuri catre populatie de a sprijini autoritatile si de a respecta recomandarile

b)    afisarea pe site-ul ministerului sanatatii publice si difuzarea cu frecventa regulata in presa scrisa si video  a recomandarilor generale si specifice si a spoturilor educative

c)    Realizeaza schimburi periodice de informatii cu Biroul de Presa al Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta .

 

Cod rosu

a)     Emite zilnic comunicate de presa cu recomandarile pentru populatie, precum si cu  masurile instituite pentru prevenirea efectelor negative ale caniculei asupra populatiei atat prin afisare pe site-ul propriu dar si prin mass-media

 

 

4. Inspectia sanitara de stat

Cod verde

a)    realizarea actiunilor de control ale ISS, in conformitate cu atributiile ce ii revin

b)    sustin si participa la activitatile de control in teritoriu

c)    evalueaza rapoartele de control si propun masuri de mediere a problemelor semnalate

Cod galben

a)    Intensifica actiunile de control, in special legate de lanturile frigorifice pentru medicamente si vaccinuri

b)    Intensifica actiunile de control al respectarii normelor igienico-sanitare din unitatile de productie, fabricare, prelucrare, transport, distributie si comercializare a alimentelor , inclusiv in sectorul alimentatiei publice si colective

c)    Stabilesc echipe de monitorizare in zonele si domeniile care sunt necesare

d)    Verificarea respectarii prevederilor privind depozitarea si indepartarea corespunzatoare a deseurilor menajere in localitati si a celor periculoase rezultate din activitatea medicala

e)    Controlul respectarii conditiilor de microclimat in spatiile de cazare colectiva si de lucru (internate, camine, tabere scolare, santiere, alte locuri de munca), in colaborare cu Inspectia Muncii.

 

 

Cod portocaliu

a)    Intensificarea tuturor masurilor de la codul galben si verde, plus

b)    asigura comunicarea permanenta cu inspectia sanitara de stat din teritoriu pentru cunoasterea situatiilor deficitare

 

 

Cod rosu

a)    Intensificarea tuturor masurilor de la codul galben si portocaliu 

b)   Desfasurarea de actiuni de control directionate spre obiectivele cu cel mai mare risc imediat pentru sanatatea publica

 

 

B. Atributii specifice Comitetului tehnic de coordonare de la nivelul autoritatilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti

 

1.  Directorul executiv

Cod verde

a)    stabilirea unui plan local de actiune in caz de canicula

b)    comunicarea planului local catre furnizorii de servicii medicale

c)    preluarea recomandarilor generale emise de MSP si difuzarea lor tuturor furnizorilor locali de servicii medicale

d)    elaboreaza un necesar de resurse umane, materiale şi financiare pentru gestionarea situaţiilor de canicula la nivel judetean si il transmite MSP

e)    sustin demersurile spitalelor pentru indeplinirea principalelor conditii de autorizare

f)      asigura legatura operativa cu institutia prefectului, primarie, MSP si colaborarea pentru implementarea sinergica a masurilor intersectoriale

g)    organizarea sistemului de colectare a datelor privind indicatori specifici ai starii de sanatate si ai resurselor mobilizate, la nivel judetean

h)     implementarea sistemului unitar de declarare a cazului de deces datorat caniculei (definitie de caz si formular tip).

i)       asigură necesarul de reactivi, instrumente, materiale sanitare şi  aparatură utilizate în cadrul acţiunilor de monitorizare şi control pentru verificare condiţiilor igienico-sanitare.

j)       Colaboreaza cu primariile pentru intocmirea listei persoanelor cu dependenta sociala, 

 

 

 

Cod galben

a)    Actiunile anterioare, plus:

b)    preluarea recomandarilor generale si specifice emise de MSP si difuzarea lor tuturor furnizorilor locali de servicii medicale

c)    verificarea indeplinirii masurilor de cod galben la nivel local

d)    faciliteaza si verifica modul de asigurare a  necesarului de resurse umane, materiale şi financiare pentru gestionarea situaţiilor de canicula la nivel judetean si il transmite MSP

e)    comunica autoritatilor locale si furnizorilor de servicii medicale si sociale lista institutiilor de cazare colectiva (pentru asistenta varstnicilor si copiilor, in special)  care nu au spatii climatizate

f)      sustin demersurile spitalelor pentru indeplinirea conditiilor de microclimat

g)    asigura legatura operativa cu institutia prefectului, primarie, MSP si colaborarea pentru implementarea sinergica a masurilor intersectoriale

h)    implementeaza sistemul de colectare a datelor privind indicatori specifici ai starii de sanatate si ai resurselor mobilizate, la nivel judetean

i)       implementeaza parteneriatul cu autoritatile locale responsabile de gestionarea situatiilor de urgenta

j)       mobilizarea asistentilor comunitari si a mediatorilor sanitari pentru acordarea asistentei medicale a persoanelor cu dependenta sociala la domiciliul acestora

 

Cod portocaliu

a)    actiunile anterioare, plus:

b)    Coordonarea actiunilor de acordare a asistentei medicale de urgenta in punctele de prim ajutor stabilite in colaborare cu primariile locale

c)    verificarea indeplinirii masurilor de cod portocaliu/rosu la nivel local

d)    informarea regulata a furnizorilor de servicii privind situatia la nivel local

e)    asigura dotarea punctelor  de prim-ajutor cu resurse materiale si umane

f)      intervine in procesul de dirijare a personalului la nivel local, pentru acoperirea necesitatilor crescute de la nivelul serviciilor de ambulanta sau al camerelor de garda

g)    mentine legatura operativa cu institutia prefectului, primarie,Centrul operativ pentru situatii de urgenta al MSP

h)    implementeaza sistemul de colectare a datelor privind indicatori specifici ai starii de sanatate si ai resurselor mobilizate, la nivel judetean

i)       comunica permanent cu Comitetul pentru situatii de urgenta la nivel judetean si local

j)       mobilizarea medicilor de familie din teritoriu pentru asistarea persoanelor cu dependenta sociala la domiciliul acestora

 

Cod rosu

a)    mobilizarea maxima a resurselor umane si financiare necesare pentru asigurarea asistentei medicale  de urgenta la paramentri optimi

b)   coordoneaza masurile pentru asigurarea asistentei medicale prespitalicesti si spitalicesti, cu limitarea trimiterilor catre alte institutii medicale in vederea consulturilor interdisciplinare, analizelor sau investigatiilor paraclinice

c)    trimiterea catre spitalele de urgenta numai a cazurilor justificate

d)   instituirea masurilor de maxima urgenta prin cooperarea cu alte institutii care au servicii de asistenta medicala prespitalicesti ( SMURD, MIRA, Ministerul Transporturilor, Ministerul Apararii).

 

 

2. Compartimentul de promovarea sanatatii

Cod verde

a)    realizeaza campanii de informare – educare – comunicare pentru constientizarea populatiei privind efectele caniculei

b)    pregateste materialele informative cu recomandari in caz de canicula pentru populatia generala si pentru gurpuri populationale specifice

 

Cod galben

a)    preluarea recomandarilor specifice emise de MSP si difuzarea lor tuturor furnizorilor locali de servicii medicale si catre populatie

 

Cod portocaliu/rosu

a)  intensificarea difuzarii recomandarilor generale si specifice emise de MSP tuturor furnizorilor locali de servicii medicale

 

3.  Compartimentul relatii cu publicul si comunicare

Cod verde

b)    preluarea recomandarilor generale emise de MSP si difuzarea prin mijloace mass-media locale

c)    afisarea la sediul ASP  a recomandarilor generale in canicula

 

Cod galben

a)    preluarea recomandarilor specifice emise de MSP si difuzarea prin mijloace mass-media locale

b)    desemnarea de persoane responsabile de informarea regulata a cetatenilor privind masurile pe care acestia trebuie sa le respecte pe timpul caniculei

c)    afisarea la sediul ASP judetene si a municipiului Bucuresti a recomandarilor generale si specifice in canicula

 

Cod portocaliu

a)    preluarea recomandarilor specifice emise de MSP si difuzarea prin mijloace mass-media locale, cu frecventa intensificata

b)    diseminarea zilnica a recomandarilor specifice la ore de maxima audienta

c)    comunicarea zilnica a masurilor din planul local de actiune in caz de canicula

d)    mediatizarea la nivel local (populatie, furnizori de servicii medicale) a masurilor intreprinse de autoritati

 

Cod rosu

a) asigura diseminarea de mesaje speciale, adecvate situatiei de risc major pentru populatia generala si pentru categoriile vulnerabile

 

 

4. Inspectia sanitara de stat judeteana si a municipiului Bucuresti

Cod verde

a)    verifica in mod activ modul de indeplinire a conditiilor de autorizare, a planurilor de conformare

b)    monitorizarea calitatii apei potabile si de imbaiere

c)    controlul conditiilor de depozitare si de servire a alimentelor;

d)    controlul lanturilor de frig pentru medicamente si vaccinuri.

e)    controlul respectarii conditiilor de microclimat in spatiile de cazare colectiva si de lucru (internate, camine, tabere scolare, santiere, alte locuri de munca)

 

Cod galben

a)    intensificarea monitorizarii calitatii apei potabile si de imbaiere si avertizarea populatiei privind nepotabilitatea in functie de neconformitatile parametrilor de potabilitate, prin inscripţionarea fântânilor "APA NU ESTE BUNĂ DE BĂUT", in colaborare cu autoritatile administratiei publice locale.

b)    supravegherea cu prioritate a calitatii apei potabile din unitatile medicale, de invatamant, medico-sociale,

c)    intensificarea actiunilor de verificare a conditiilor igienico-sanitare din unitatile de alimentatie publica si colectiva, unitati de cazare, tabere scolare

d)    intensificarea actiunilor de verificare a conditiilor de pastrare, depozitare si comercializare a produselor alimentare si bauturilor racoritoare

e)    intensificarea verificarilor modului de depozitare a deseurilor de toate categoriile.

f)      intensificarea controlului lanturilor de frig pentru medicamente si vaccinuri.

g)    instruirea si mobilizarea personalului medical, precum si a voluntarilor pentru asigurarea activitatilor de preventie;

h)    reexaminarea planurilor de aprovizionare cu apa potabila pentru a verifica  existenta lor in zonele sensibile precum si in unitatile sanitare si de educatie

 

Cod portocaliu 

a)    intensificarea monitorizarii calitatii apei potabile si de imbaiere

b)    supravegherea continua a apei potabile din fantani si avertizarea populatiei privind nepotabilitatea in functie de neconformitatile parametrilor de potabilitate, prin inscripţionarea fântânilor "APA NU ESTE BUNĂ DE BĂUT", in colaborare cu autoritatile administratiei publice locale.

c)    intensificarea controlului lanturilor frigorifice pentru siguranta alimentului;

d)    intensificarea controlului lanturilor de frig pentru medicamente si vaccinuri.

Cod rosu

a)                                Intensificarea masurilor de la codul galben si portocaliu, plus :

b)                                recomandarea modificarii sau intreruperii programului de lucru al furnizorilor de alimente si servicii astfel incat deplasarea populatiei catre acestea sa se faca in afara intervalelor orare cu temperaturi extrem de ridicate

e)    recomandarea modificarii sau intreruperii programului de lucru pentru angajatori.

 

C. Atributii specifice serviciului judetean de ambulanta/SMURD

Cod verde

a)    afisarea la sediu a recomandarilor generale in canicula

b)    pregatirea si mentinerea utilajelor in stare de functionare

c)    asigura stocurile de medicamente necesare pentru acordarea primului ajutor si a tratamentului patologiei induse sau agravate de canicula

d)    instruiesc personalul in legatura cu modalitatile generale de interventie in situatii de canicula

e)    stabilirea noilor responsabilitati privind raportarea

f)      instruirea personalului privind modul de raportare si noile responsabilitati

g)     implementarea sistemului unitar de declarare a cazului de deces datorat caniculei

h)     instruirea personalului privind sistemul unitar de declarare a cazului de deces datorat caniculei

 

Cod galben

a)    mobilizarea la capacitate maxima a ambulantelor de tip A, B si C, dotate cu aer conditionat, cu aerul conditionat pus in functiune pe perioada de transport a pacientilor, in vederea asigurarii interventiei rapide la parametri optimi

b)    preluarea recomandarilor generale si specifice de la ASP si transmiterea catre populatie

c)    informarea regulata a autoritatilor locale de sanatate publica asupra serviciilor furnizate si a nevoilor viitoare

d)    diseminarea responsabilitatilor din planul local de actiune in caz de canicula catre salariati

e)    stabilirea unui grafic de lucru in situatii de canicula

f)       asigura resursele necesare pentru a face fata optim numarului ridicat de solicitari

g)    mentin toate ambulantele in stare de functionare

h)     asigura numarul optim de personal pe tura

i)       asigura continuitatea stocurilor de medicamente, in special a celor necesare pentru tratamentul celor mai frecvente patologii induse de canicula

 

 

 

Cod portocaliu

a)    mobilizarea la capacitate maxima a ambulantelor de tip A, B si C, dotate cu aer conditionat, cu aerul conditionat pus in functiune pe perioada de transport a pacientilor, in vederea asigurarii interventiei rapide la parametri optimi

b)   trecerea la ritmul de lucru pentru situatii de canicula

c)    asigurarea transportarii persoanelor vulnerabile si asigurarea asistentei medicale de urgenta pentru persoanele netransportabile 

d)    preluarea recomandarilor generale si specifice de la ASP si transmiterea catre populatia care solicita servicii

e)    informarea zilnica a autoritatilor locale de sanatate publica asupra serviciilor furnizate si a nevoilor viitoare

f)      suplimentarea personalului in scopul cresterii numarului de echipaje operative prin reprogramarea concediilor de odihna a personalului angajat;

g)    efectuarea de garzi/ture de catre medici si asistenti medicali care nu sunt angajati ai serviciului in cadrul echipajelor de interventie, conform prevederilor legale in vigoare ;

h)    efectuarea de garzi in cadrul Compartimentului de consultatii de urgenta la domiciliu, din structura Serviciilor de Ambulanta, de catre medicii de familie, conform legii;

i)       cooperarea cu alte institutii care poseda servicii de asistenta medicala prespitalicesti (SMURD, spitale, Ministerul Transporturilor, MIRA, MAN, etc.) in vederea gestionarii optime a resurselor acestor institutii, in vederea rezolvarii urgentelor medicale cauzate de expunerea la temperaturi crescute, fara a diminua capacitatea de interventie a acestor servicii. In acest scop se vor incheia protocoale intre Serviciile de Ambulanta si celelalte institutii

j)       suplimentarea personalului prin reprogramarea concediilor de odihna ale personalului angajat, in scopul cresterii capacitatii de interventie;

k)     preluarea apelului de urgenta prin numarul unic “112”, alocarea codului de urgenta si implicit prioritizarea acesteia astfel incat alocarea resurselor de interventie sa se faca in conformitate cu indexul de caz;

l)       indrumarea cazurilor ce nu reprezinta urgente medicale catre institutiile ce le pot solutiona ;

m) cooperarea cu alte dispecerate operative medicale/nemedicale in solutionarea urgentelor  si cu Directia Apelului National Unic de Urgenta.

n)    ambulantele celorlalte servicii de urgenta prespitalicesti vor transporta pacientii la spitalele de care apartin, cu exceptia situatiilor in care un alt spital este mai apropiat iar starea pacientului este instabila si astfel viata i-ar fi pusa in pericol;

o)    utilizarea transferului “la intalnire” a  masinii rapide de Medic de urgenta (acolo unde sistemul exista) cu ambulanta, in scopul scurtarii timpului de interventie;

p)    utilizarea transferului “la intalnire” a pacientului intre doua ambulante in situatia in care o ambulanta ar primi o a-2-a solicitare in timp ce transporta un pacient, iar aceasta a-2-a ambulanta este libera la caz;

q)    anuntarea din timp a sosirii ambulantei la spital (radio/telefonic/date sau fisa caz in cadrul platformei “112”) de catre echipajul acesteia sau de catre Dispeceratul medical, in scopul furnizarii cat mai multor date medicale si preluarii rapide a pacientului;

r)      colaborarea cu echipajele de salvare aeriana, conform prevederilor legale in vigoare.

 

 

Cod rosu

a) actiunile de mai sus, plus:

b) Mobilizarea maxima a resurselor umane si tehnice pentru asigurarea capacitatii de interventie, prioritizarea cazurilor in vederea rezolvarii urgentelor 

 c) detasarea de soferi din structurile subordonate altor ministere pentru a lucra pe ambulante, astfel incat acestea sa fie operative 24 din 24 de ore;

d) transportarea la spital numai a cazurilor ce necesita asistenta medicala spitaliceasca, iar in acest context transportul se va face catre acel spital care poate acorda ingrijirea definitiva pentru afectiunea in cauza.

 

D. Atributii specifice spitalelor

Cod verde

a)    afisarea la sediu a recomandarilor generale in canicula

b)    acopera toate liniile de garda la nivelul optim de functionare;

c)    asigura capacitatea de internare in functie de nivelul mediu de solicitari

d)    asigura continuitatea stocurilor de medicamente, in special a celor necesare pentru tratamentul celor mai frecvente patologii induse de canicula

e)    stabilirea noilor responsabilitati privind raportarea

f)      instruirea personalului privind modul de raportare si noile responsabilitati

g)     implementarea sistemului unitar de declarare a cazului de deces datorat caniculei

h)     instruirea personalului privind sistemul unitar de declarare a cazului de deces datorat caniculei

 

Cod galben      

a)    identificarea sectiilor cu risc crescut

b)    identificarea persoanelor cu risc crescut internate

c)    stabilirea unui grafic de lucru in situatii de canicula

d)    afisarea la sediu a recomandarilor generale si specifice in canicula

e)    informarea regulata a autoritatilor locale de sanatate publica asupra serviciilor furnizate si a nevoilor viitoare

f)      diseminarea responsabilitatilor din planul local de actiune in caz de canicula catre salariati

g)    supravegheaza persoanele vulnerabile internate

h)    acopera toate liniile de garda la nivelul optim de functionare;

i)       asigura capacitatea de internare in functie de nivelul mediu de solicitari

j)       asigura continuitatea stocurilor de medicamente, in special a celor necesare pentru tratamentul celor mai frecvente patologii induse de canicula

k)     suplimenteaza (prin dirijare) personalul la camerele de garda sau in punctele de primire a pacientilor

l)       creeaza spatii climatizate, in special in sectiile pentru copiii, nou-nascuti, persoane varstnice, chirurgicale

Cod portocaliu/rosu

a)    supravegherea intensiva a persoanelor vulnerabile internate

b)    asigurarea alimentatiei corespunzatoare varstei, afectiunii/bolilor asociate;

c)    asigurarea continuitatii tratamentului prin existenta unui stoc de medicamente necesar;

d)    asigurarea supravegherii continue de catre  personal de ingrijire;

e)    suplimentarea personalului prin reprogramarea concediilor de odihna a personalului angajat;

f)      reprogramarea internarilor, in scopul mentinerii unui numar mai mare de locuri pentru urgente;

g)     respectarea numarului de zile de internare pentru fiecare afectiune;

h)    efectuarea transporturilor la domiciliu sa se faca cu ambulanta numai pentru cazurile justificate si cu ambulantele proprii spitalului (acolo unde aceste exista);

i)       limitarea consulturilor/transferurilor interclinice la cazurile strict justificate.

j)       comunicarea permanenta a numarului de locuri disponibile pentru intrenare catre ceilalti furnizori

k)     instituirea unei linii telefonice la care  sa fie anuntate cazurile ce se aduc la spital

 

E. Atributii specifice altor furnizori de servicii medicale in ambulator

Cod verde

a)    afisarea la sediu a recomandarilor generale in canicula

b)    consilierea populatiei pe baza recomandarilor generale in canicula

c)    identifica si catagrafiaza populatia la risc inalt (la domiciliu si la locul de munca)

d)    asigura personalul necesar pentru a face fata nivelului prognozat de solicitari

e)    asigura continuitatea stocurilor de medicamente, in special a celor necesare pentru tratamentul celor mai frecvente patologii induse de canicula

f)      creeaza spatii climatizate, in special in salile de asteptare

g)    stabilirea noilor responsabilitati privind raportarea

h)    instruirea personalului privind modul de raportare si noile responsabilitati

i)       implementarea sistemului unitar de declarare a cazului de deces datorat caniculei

j)       instruirea personalului privind sistemul unitar de declarare a cazului de deces datorat caniculei

 

Cod galben

a)    preluarea recomandarilor generale si specifice de la ASP si transmiterea catre populatie

b)    informarea regulata a autoritatilor locale de sanatate publica asupra serviciilor furnizate si a nevoilor viitoare

c)    diseminarea responsabilitatilor din planul local de actiune in caz de canicula catre salariati

d)    stabilirea unui grafic de lucru in situatii de canicula

e)    supravegherea persoanelor vulnerabile la domiciliu/la locul de munca/in institutii pentru varstnici/copii

f)      efecuarea programului de consultatii la domiciliu de catre medicii de familie si informarea pacientilor despre situatiile in care sa se adreseze direct la numarul “112” pentru a preveni suprasolicitarea dispeceratelor medicale cu apeluri care nu reprezinta urgente;

g)    stabilirea listelor de medici de familie care vor efectua garzi in cadrul Compartimentului de consultatii de urgenta la domiciliu, din structura Serviciilor de Ambulanta, conform prevederilor legale in vigoare.

 

Cod portocaliu

a)    actiunile anterioare, plus :

b)   informarea zilnica a autoritatilor locale de sanatate publica asupra serviciilor furnizate si a nevoilor viitoare

c)    diseminarea responsabilitatilor din planul local de actiune in caz de canicula catre salariati

d)    supravegherea intensiva a persoanelor vulnerabile la domiciliu/la locul de munca;

e)    adaptarea programului cabinetelor medicale, astfel incat deplasarea pacientilor catre acestea sa se faca in afara intervalelor orare cu temperaturi extrem de ridicate;

f)      limitarea trimiterilor catre alte institutii medicale in vederea efectuarii consulturilor interdisciplinare, analizelor si investigatiilor paraclinice, numai la cazurile la care acestea sunt strict necesare;

g)    limitarea trimiterilor catre spitalele de urgenta numai a cazurilor justificate

h)    efectuarea programului de consultatii la domiciliu de catre medicii de familie si informarea pacientilor despre situatiile in care sa se adreseze direct la numarul “112” pentru a preveni suprasolicitarea dispeceratelor medicale cu apeluri care nu reprezinta urgente;

i)       stabilirea listelor de medici de familie care vor efectua garzi in cadrul Compartimentului de consultatii de urgenta la domiciliu, din structura Serviciilor de Ambulanta, conform prevederilor legale in vigoare.

 

Cod rosu

 

 

F. Atributii specifice medicilor de familie

Cod verde

a)    afisarea la sediu a recomandarilor generale in canicula

b)    consilierea populatiei pe baza recomandarilor generale in canicula

c)    identifica si catagrafiaza populatia la risc inalt (la domiciliu si la locul de munca)

d)    asigura personalul necesar pentru a face fata nivelului prognozat de solicitari

e)    asigura continuitatea stocurilor de medicamente, in special a celor necesare pentru tratamentul celor mai frecvente patologii induse de canicula

f)      creeaza spatii climatizate, in special in salile de asteptare

g)    stabilirea noilor responsabilitati privind raportarea

h)    instruirea personalului privind modul de raportare si noile responsabilitati

i)        implementarea sistemului unitar de declarare a cazului de deces datorat caniculei

j)       instruirea personalului privind sistemul unitar de declarare a cazului de deces datorat caniculei

 

 

Cod galben

a)    preluarea recomandarilor generale si specifice de la ASP si transmiterea catre populatie

b)    informarea regulata a autoritatilor locale de sanatate publica asupra serviciilor furnizate si a nevoilor viitoare

c)    diseminarea responsabilitatilor din planul local de actiune in caz de canicula catre salariati

d)    stabilirea unui grafic de lucru in situatii de canicula- preluarea recomandarilor generale si specifice de la ASP si transmiterea catre populatie

e)    informarea regulata a autoritatilor locale de sanatate publica asupra serviciilor furnizate si a nevoilor viitoare

f)      diseminarea responsabilitatilor din planul local de actiune in caz de canicula catre salariati

g)    stabilirea unui grafic de lucru in situatii de canicula

h)    supravegherea persoanelor vulnerabile la domiciliu/la locul de munca/in institutii pentru varstnici/copii

i)       efecuarea programului de consultatii la domiciliu de catre medicii de familie si informarea pacientilor despre situatiile in care sa se adreseze direct la numarul “112” pentru a preveni suprasolicitarea dispeceratelor medicale cu apeluri care nu reprezinta urgente;

j)       stabilirea listelor de medici de familie care vor efectua garzi in cadrul Compartimentului de consultatii de urgenta la domiciliu, din structura Serviciilor de Ambulanta, conform prevederilor legale in vigoare.

 

Cod portocaliu/rosu

a)    preluarea recomandarilor generale si specifice de la ASP si transmiterea catre populatie (afisare, diseminare de catre medici pacientilor)

b)    informarea zilnica a autoritatilor locale de sanatate publica asupra serviciilor furnizate si a nevoilor viitoare

c)    diseminarea responsabilitatilor din planul local de actiune in caz de canicula catre salariati

d)    supravegherea intensiva a persoanelor vulnerabile la domiciliu/la locul de munca;

e)    adaptarea programului cabinetelor medicale, astfel incat deplasarea pacientilor catre acestea sa se faca in afara intervalelor orare cu temperaturi extrem de ridicate;

f)      limitarea trimiterilor catre alte institutii medicale in vederea efectuarii consulturilor interdisciplinare, analizelor si investigatiilor paraclinice, numai la cazurile la care acestea sunt strict necesare;

g)    limitarea trimiterilor catre spitalele de urgenta numai a cazurilor justificate

h)    efectuarea programului de consultatii la domiciliu de catre medicii de familie si informarea pacientilor despre situatiile in care sa se adreseze direct la numarul “112” pentru a preveni suprasolicitarea dispeceratelor medicale cu apeluri care nu reprezinta urgente;

i)       stabilirea listelor de medici de familie care vor efectua garzi in cadrul Compartimentului de consultatii de urgenta la domiciliu, din structura Serviciilor de Ambulanta, conform prevederilor legale in vigoare.


Anexa 2

Formularele de raportare şi circuitul informaţional al datelor în cazul situaţiilor de urgenţă determinate de efectele negative ale caniculei

 

A.  Comunicare-raportare

Pentru  perioadele de canicula se utilizeaza urmatoarele formulare de raportare:

 

a). Fisa de raportare a indicatorilor specifici situatiilor de urgenta determinate de efectele negative ale caniculei asupra starii de sanatate a populatiei este prevazută in Anexa IIA a prezentului ordin.

 

b).  Fişă de semnalare a cazurilor de deces datorat efectelor caniculei este prevazuta in Anexa IIB. a prezentului ordin.

 

B. Circuitul informational al fiselor de raportare pentru perioadele cu temperaturi caniculare: 

1. a) Fisa de raportare se va  completa in zilele in care exista avertizare de cod galben, portocaliu si rosu pentru judetele avertizate, de catre toti furnizorii de servicii medicale.

1.b) Fisa de semnalare a cazurilor de deces datorate caniculei se completeaza de medicul care constata decesul datorat caniculei, simultan cu completarea certificatului constatator al decesului, si se transmite la nivelul ASP judetean si a municipiului Bucuresti in aceeasi zi.

2. Fiercare furnizor va transmite fisa de raportare catre comitetele tehnice de coordonare de la nivelul ASP judetene si a municipiului Bucuresti pana la ora 8 a zilei urmatoare .

3.  Comitetele tehnice de coordonare de la nivelul ASP judetene si a municipiului Bucuresti informeaza zilnic Comitetele judetene pentru situatii de urgenta, precum si Comitetul tehnic central privind situatia inregistrata la nivel judetean.

4.  La nivelul Comitetului tehnic central, fisele de raportare sunt transmise Centrului operativ pentru situatii de urgenta din cadrul Ministerului Sanatatii Publice, zilnic pana la orele 9.30 la urmatoarele adrese de email :

a) Regiunea 1 (Nord Est) la adresa de email : dirrp@ms.ro

b) Regiunea 2 (Sud Est) la adresa de email : dirrp@ms.ro

c) Regiunea 3 ( Sud Muntenia) la adresa de email : acanton@ms.ro

d) Regiunea 4 ( Sud Vest Oltenia) la adresa de email: acanton@ms.ro

e) Regiunea 5 ( Vest) –la adresa de email :  inspectia_sanitara@yahoo.com  

f) Regiunea 6 (Nord Vest ) – la adresa de email: inspectia_sanitara@yahoo.com

g) Regiunea 7 ( Centru) – la adresa de email : dgam@ms.ro

h) Regiunea 8 ( Bucuresti, Ilfov) – la adresa de email : dgam@ms.ro .

4.  Comitetul tehnic central elaboreaza rapoarte zilnice privind situatia inregistrata la nivel national si transmite rapoarte periodice ministrului sanatatii publice, Comitetului pentru coordonarea interinstitutionala a actiunilor de prevenire si de reducere a efectelor caniculei, precum si Comitetului National pentru Situatii de urgenta.

 

           Anexa 2A

 

REGIUNEA - ASP JUDETEAN …..

Data raportarii

 

 

1.Nr. persoane cazute in strada

 

2 nr. decese datorate caniculei (Fise de semnalare primite)

 

3. nr. puncte prim ajutor

 

4. Nr. de solicitari la SAJ

 

5. Procentul de crestere a numarului de solicitari la SAJ fata de ziua precedenta

 

6. Nr ambulante mobilizate pentru interventie in judet

 

7. Nr. necesar de ambulante suplimentare

 

8. Personal SAJ suficient

 

9. Daca nu, care este necesarul de personal

 

9. Nr. actiuni de control efectuate de ISS

 

 

 

 

Anexa 2 B

Pentru obtinerea formularului privind „Fişa de semnalare a decesului datorat caniculei”

executati click oriunde pe aceste două rânduri marcate

Anexa 3

I.  Recomandari cadru pentru prevenirea incidentelor in timpul perioadelor de temperaturi extreme :

 

1) Recomandari pentru populatia generala

a)    Evitaţi, pe cât posibil, expunerea prelungită la soare între orele 11 – 18;

b)    Dacă aveţi aer condiţionat, reglaţi aparatul astfel încât temperatura să fie cu 5 grade mai mică decât temperatura ambientală;

c)    Ventilatoarele nu trebuie folosite dacă temperatura aerului depaşeşte 32 grade Celsius;

d)    Dacă nu aveţi aer condiţionat în locuinţă, la locul de muncă, petreceţi 2-3 ore zilnic în spaţii care beneficiază de aer condiţionat (cinematografe, spaţii publice, magazine);

e)     Purtaţi pălării de soare, haine lejere şi ample, din fibre naturale, de culori deschise;

f)       Pe parcursul zilei faceţi duşuri calduţe, fără a vă şterge de apă;

g)     Beţi zilnic între 1,5 – 2 litri de lichide, fără a aştepta să apară senzaţia de sete. În perioadele de caniculă se recomandă consumul unui pahar de apă (sau echivalentul acestuia) la fiecare 15 – 20 de minute.

h)     Nu consumaţi alcool (inclusiv bere sau vin) deoarece acesta favorizează deshidratarea şi diminuează capacitatea de luptă a organismului împotriva căldurii;

i)        Evitaţi băuturile cu conţinut ridicat de cofeina (cafea, ceai, cola) sau de zahăr (sucuri racoritoare carbogazoase) deoarece acestea sunt diuretice;

j)       Consumaţi fructe şi legume proaspete (pepene galben, roşu, prune, castarveţi, roşii) deorece acestea conţin o mare cantitate de apă;

k)     O doză de iaurt produce aceeaşi hidratare ca şi un pahar de apă;

l)       Evitaţi activitaţile în exterior care necesită un consum mare de energie (sport, gradinarit, etc).

m) Aveţi grijă de persoanele dependente de voi (copii, vârstnici, persoane cu dizabilităţi) oferindu-le, în mod regulat lichide, chiar dacă nu vi le solicită;

n)    Păstraţi contactul permanent cu vecini, rude, cunoştinţe care sunt în vârstă sau cu dizabilităţi, interesandu-vă de starea lor de sănătate.

o)    Cum putem să limităm creşterea temperaturii în locuinţe:

a)    Inchideţi ferestrele expuse la soare, trageţi jaluzelele şi/sau draperiile;

·        Ţineţi ferestrele închise pe toată perioada cât temperatura exterioară este superioară celei din locuinţă.

·        Deschideţi ferestrele seara târziu, noaptea şi dimineaţa devreme, provocând curenţi de aer, pe perioada cât temperatura exterioară este inferioară celei din locuinţă.

·        Stingeţi sau scadeţi intensitatea luminii artificiale.

·        Închideţi orice aparat electro-casnic de care nu aveţi nevoie.

 2. Recomandari  pentru prevenirea aparitiei de imbolnaviri in randul copiilor

2.1 Pentru sugari si copiii mici

a)    realizarea unui ambient cat mai normal, ferit de cadura, umiditate excesiva si curenti de aer.

b)    sistemul de alimentatie avut pana in acel moment nu trebuie modificat prin  introducerea de alimente noi in aceasta perioada

c)    se va realiza hidratarea corespunzatoare, iar pentru sugari mama va alapta ori de cate ori sugarul solicita

d)    copilul va fi imbracat lejer, cu hainute din materiale textile vegetale comode

e)    nu va fi scos din casa decat in afara perioadelor caniculare din zi, si obligatoriu cu caciulita pe cap

f)      copiii vor primi apa plata sau apa cu proprietati organoleptice corespunzatoare, ceai foarte slab indulcit, fructele proaspete si foarte bine spalate

g)    mamele care alapteaza trebuie sa se hidrateze corespunzator cu apa plata sau apa cu proprietati organoleptice corespunzatoare, ceai slab indulcit, sucuri naturale de fructe facute in casa fara adaus de conservanti. Se va evita in acelasi timp consumul de cafea sau alcool si vor avea grija sa mentina o  igiena riguroasa a sanului si evident igiena generala

h)    la cel mai mic semn de suferinta al copilului sau mamei, acestia se vor prezenta la medicul de familie care va decide conduita terapeutica

i)              atentie deosebita se va acorda conditiilor de igiena atat pentru copil cat si pentru mama. Copilul va fi tinut cu hainute sau scutece curate si uscate si mama se va ingriji de igiena riguroasa a pielii acestuia. In acest sens copilul va fi imbaiat cel putin odata pe zi, si obligatoriu seara la culcare iar in restul timpului i se va face toaleta locala ori de cate ori este nevoie. 
j)               copiilor prescolari li se vor face dusuri cu apa la temperatura camerei. 
 

3.1   Pentru copiii aflati in tabere

·        se vor asigura conditii corespunzatoare de cazare,

·        alimentele trebuie sa respecte riguros normele de igiena si sa fie proaspete.

·        se va avea grija de hidratarea corespunzatoare a copiilor

·        copiii vor fi supravegheati, iar locul de joaca va fi amplasat la umbra, in afara orelor de canicula avand capul protejat de palariute.

·        scaldatul, acolo unde e cazul, va fi facut sub absoluta supraveghere a insotitorului.

 

   4.  Recomandari pentru persoanele varstnice si cu afectiuni cronice

a)        creearea unui ambient care sa nu suprasolicite capacitatea de adaptare a organismului

b)        hidratare corespunzatoare cu apa plata sau apa cu proprietati organoleptice corespunzatoare, ceai slab indulcit, sucuri naturale de fructe facute in casa fara adaus de conservanti

c)         alimentatia va  fi predominat din legume si fructe proaspete

d)        se vor consuma numai alimente proaspete din magazinele care disupun de instalatii frigorifice functionale de pastrare a alimentelor. Se va evita consumul alimentelor usor perisabile

e)        este interzis consumul de alcool si cafea in timpul caniculei

f)           se va evita circulatia in perioadele de varf ale caniculei, sau daca este absolut necesar se va folosi imbracaminte usoara din materiale vegetale precum si palariuta de protectie pe cap

g)        persoanele care sufera de anumite afectiuni isi vor continua tratamentul conform indicatiilor  medicului. Este foarte util ca in aceste perioade, persoanele cu afectiuni cronice, cardio-vasculare, hepatice, renale, pulmonare, de circulatie, mentale sau cu hipertensiune sa consulte medicul curant in vederea adaptarii schemei terapeutice la conditiile existente

h)         mentinerea cu rigurozitate a igienei personale, efectuarea a cate 3 – 4 dusuri pe zi.

 

5. Recomandari pentru persoanele care prin natura activitatilor lor depun un efort fizic deosebit

a)    acestia vor incerca dozarea efortului in functie de periodele zilei incercand se evite excesul de efort in varfurile de canicula. Daca valorile de caldura sunt foarte mari se va proceda la stoparea activitatii

b)    se va asigura hidratarea corespunzatoare cu apa minerala, apa plata sau apa cu proprietati organoleptice corespunzatoare, ceai slab indulcit, sucuri naturale de fructe facute in casa fara adaus de conservanti

c)    este total contraindicat consumul de cafea si alcool in aceasta perioada.

d)    utilizarea unui echipament corespunzator, din materiale vegetale si echipament pentru protejarea capului de efectele caldurii excesive

 

     6.  Recomandari pentru angajatori : 

6.1.  Pentru ameliorarea condiţiilor de muncă:

    a) reducerea intensităţii şi ritmului activităţilor fizice;

    b) asigurarea ventilaţiei la locurile de muncă;

    c) alternarea efortului dinamic cu cel static;

    d) alternarea perioadelor de lucru cu perioadele de repaus în locuri umbrite, cu curenţi de aer.

6.2  Pentru menţinerea stării de sănătate a angajaţilor:

    a) asigurarea apei minerale adecvate, câte 2 - 4 litri/persoană/schimb;

    b) asigurarea echipamentului individual de protecţie;

    c) asigurarea de duşuri.

II. Recomandari pentru situatiile de cod rosu :

-         reduceti deplasarile la cele esentiale

-         nu va deplasati intre orele 11.00-17.00

-         consumati lichide intre 2- 4 litri /zi

-         nu consumati alcool

-         daca faceti tratamente pentru afectiuni cronice, luati-va medicamentele in mod regulat, cu multa apa,

-         nu scoateti copii sub 3 ani afara decat  inainte de ora 9 dimineata si dupa ora 20.00

-         evitati mancarurile grele si mesele copioase

-         folositi serviciile medicale spitalicesti sau de urgenta doar in cazuri justificate ; pentru probleme curente de sanatate anuntati telefonic medicul de familie. 

 

Anexa 4

I. PUNCTE DE ACORDARE A ASISTENTEI MEDICALE PENTRU PERIOADELE CU TEMPERATURI CRESCUTE (>35 grade) 

 

1. Puncte de asistenta medicala asigurate de Institutiile Publice ale municipiului

 

 

NR. CRT.

PRIMARIA

ADRESA   LOCATIEI

1.   

 

 

2.   

 

 

3.   

 

 

4.   

 

 

.......

 

 

 

                   2. Puncte de asistenta medicala asigurate de farmacii

NR. CRT.

FARMACIA

ADRESA   LOCATIEI

1.   

 

 

2.   

 

 

3.   

 

 

…..

 

 

 

II. PUNCTE DE ACORDARE A ASISTENTEI MEDICALE IN CAZ DE CANICULA IN JUDET

 

ORDIN Nr. 247/1235/631/1130 din 10 iulie 2007

 

privind aprobarea Planului de măsuri vizând realizarea acţiunilor de cooperare între prefecţi şi primari, în calitatea acestora de preşedinţi ai comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă, respectiv ai comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă, şi autorităţile de sănătate publică, pentru atenuarea efectelor temperaturilor ridicate asupra populaţiei

 

EMITENT: MINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE - Nr. 247

MINISTERUL SĂNĂTĂŢII PUBLICE - Nr. 1.235

MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI ŞI EGALITĂŢII DE ŞANSE - Nr. 631

MINISTERUL MEDIULUI ŞI DEZVOLTĂRII DURABILE - Nr. 1.130

PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 477 din 17 iulie 2007

 

Având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 2.288/2004 pentru aprobarea repartizării principalelor funcţii de sprijin pe care le asigură ministerele, celelalte organe centrale şi organizaţiile neguvernamentale privind prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă, în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi al art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 862/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul internelor şi reformei administrative, ministrul sănătăţii publice, ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse şi ministrul mediului şi dezvoltării durabile emit următorul ordin:

ART. 1

Se aprobă Planul de măsuri vizând realizarea acţiunilor de cooperare între prefecţi şi primari, în calitatea acestora de preşedinţi ai comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă, respectiv ai comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă, şi autorităţile de sănătate publică pentru atenuarea efectelor temperaturilor ridicate asupra populaţiei, conform anexei care face parte integrantă din prezentul ordin.

ART. 2

Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

Ministrul internelor şi reformei administrative,

Cristian David

Ministrul sănătăţii publice,

Gheorghe Eugen Nicolăescu

Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,

Paul Păcuraru

p. Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,

Silviu Stoica,

       secretar de stat

 

ANEXA 1

PLAN DE MĂSURI

vizând realizarea acţiunilor de cooperare între prefecţi şi primari, în calitatea acestora de preşedinţi ai comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă, respectiv ai comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă, şi autorităţile de sănătate publică, pentru atenuarea efectelor temperaturilor ridicate asupra populaţiei

 

Temperaturile ridicate constituie factori de risc pentru desfăşurarea normală a activităţilor economice şi sociale la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale.

Monitorizarea acestor fenomene meteorologice periculoase se realizează atât de către instituţiile de specialitate, cât şi de către comitetele judeţene/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă şi comitetele locale pentru situaţii de urgenţă, în vederea iniţierii măsurilor operative de intervenţie.

Persistenţa temperaturilor ridicate pe o perioadă mare de timp poate influenţa negativ starea de sănătate a populaţiei, îndeosebi a celor din grupele de risc major, fapt ce impune conjugarea eforturilor instituţiilor, atât din domeniul administraţiei publice locale, respectiv comitetele judeţene şi comitetele locale pentru situaţii de urgenţă, cât şi al serviciilor deconcentrate de specialitate.

Forţele şi mijloacele aflate la dispoziţia comitetelor judeţene şi locale pentru situaţii de urgenţă, precum şi dispersia teritorială a cazurilor ce necesită măsuri de sprijin fac necesară utilizarea şi a capacităţilor organizatorice de care dispun alte entităţi, respectiv Crucea Roşie, organizaţiile neguvernamentale din domeniul protecţiei sociale, fundaţii şi societăţi furnizoare de servicii de îngrijire la domiciliu.

Comitetele judeţene şi comitetele locale pentru situaţii de urgenţă, precum şi autorităţile de sănătate publică vor acţiona în perioadele de normalitate meteorologică (cod verde) în sensul asigurării materiale a capacităţii de acţiune în situaţia amplificării fenomenelor meteorologice, luând următoarele măsuri:

 

A. Comitetele judeţene pentru situaţii de urgenţă

1. Verificarea măsurilor instituite de către autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti şi comitetele locale pentru situaţii de urgenţă pentru identificarea grupurilor populaţionale care prezintă un risc crescut de evoluţie nefavorabilă a stării de sănătate în perioada caniculară (centre de îngrijire şi asistenţă pentru vârstnici şi persoane cu handicap, centre de plasament, unităţi de asistenţă medico-socială, spitale şi secţii de bolnavi cronici etc.)

2. Coordonarea acţiunilor iniţiate de entităţile componente ale comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă cu privire la sprijinul de specialitate acordat comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă privind verificarea calităţii apei distribuite populaţiei prin sistemul comunal de alimentare, surse locale, fântâni, cu aplicarea măsurilor de curăţare, decolmatare şi dezinfecţie, după caz

3. Iniţierea măsurilor complementare de susţinere a eforturilor comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă cu privire la asigurarea cantităţilor de apă potabilă şi menajeră necesare populaţiei şi pentru adăparea animalelor din gospodăriile acesteia

4. Stabilirea unui sistem de cooperare cu filialele locale ale Crucii Roşii, cu organizaţiile neguvernamentale din domeniul asistenţei sociale, fundaţiile şi societăţile ce prestează servicii de îngrijire la domiciliu, în vederea susţinerii acţiunilor derulate de comitetele locale pentru situaţii de urgenţă vizând acordarea de ajutor, pe durata perioadei de caniculă, persoanelor aflate în dificultate.

 

B. Comitetele locale pentru situaţii de urgenţă

1. Întocmirea şi actualizarea la nivelul localităţilor a evidenţei persoanelor aflate în dificultate, a căror stare de sănătate poate fi influenţată negativ de caniculă

2. Determinarea nivelului apei din fântâni şi supravegherea permanentă a calităţii apei potabile din reţeaua comunală de alimentare, cu solicitarea efectuării de analize periodice privind potabilitatea. În condiţiile constatării neconformităţii parametrilor de calitate a apei, se vor aplica prevederile Hotărârii Guvernului nr. 974/2004 pentru aprobarea Normelor de supraveghere, inspecţie sanitară şi monitorizare a calităţii apei potabile şi a Procedurii de autorizare sanitară a producţiei şi distribuţiei apei potabile. Astfel, populaţia va fi avertizată atât prin mass-media cu privire la nepotabilitatea sursei, cât şi prin inscripţionarea fântânilor "APA NU ESTE BUNĂ DE BĂUT" şi se va asigura apa potabilă pentru populaţia din zona afectată.

3. Măsuri pentru asigurarea unor surse alternative de apă în situaţia reducerii substanţiale a debitului în reţeaua comunală de distribuţie sau ca urmare a avarierii acesteia

4. Asigurarea de surse alternative de electricitate pentru funcţionarea în condiţii optime a activităţii unităţilor medicale, îndeosebi a celor de urgenţă

5. Identificarea instituţiilor de cazare colectivă cu condiţii de microclimat deficitare. Aplicarea de măsuri pentru ameliorarea condiţiilor de locuire sau stabilirea de spaţii de locuit provizorii pentru persoanele în dificultate

6. Identificarea locurilor pentru amplasarea punctelor de prim ajutor şi a punctelor de distribuţie a apei potabile. Punctele de prim ajutor trebuie amplasate în spaţii publice climatizate, vizibil semnalizate (de exemplu: şcoli, grădiniţe, supermarketuri, alte instituţii publice etc.). Nu se recomandă amplasarea punctelor de prim ajutor în corturi decât dacă pot fi climatizate.

 

C. Autorităţile de sănătate publică judeţene şi Autoritatea de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti

1. Asigurarea cu prioritate a asistenţei medicale pentru persoanele cu afecţiuni a căror evoluţie poate fi influenţată negativ de temperatura crescută a factorilor de mediu, având în vedere influenţa generală a acestui fenomen meteorologic asupra sănătăţii populaţiei

2. Asigurarea stocului de medicamente necesar continuităţii tratamentelor

3. Supravegherea calităţii produselor perisabile prin controlul lanţurilor frigorifice destinate alimentelor, precum şi prin controlul lanţurilor de frig pentru medicamente şi vaccinuri

4. Acordarea unei atenţii deosebite asistenţei medicale de urgenţă, prin suplimentarea numărului ambulanţelor şi a personalului medical, asigurarea unor cantităţi suficiente de medicamente şi materiale sanitare, creşterea nivelului de operativitate în rezolvarea solicitărilor, precum şi prin controlul respectării dispoziţiilor legale privind organizarea şi funcţionarea sistemului naţional de asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat

5. Instruirea personalului medical şi din unităţile medico-sociale, precum şi a voluntarilor pentru asigurarea activităţilor de prevenţie, precum şi stabilirea necesarului de personal, echipamente şi materiale sanitare corespunzătoare pentru punctele de prim ajutor.

La primirea avertizărilor meteorologice privind creşterea temperaturilor diurne - codificate cod galben sau cod portocaliu - comitetele judeţene şi comitetele locale pentru situaţii de urgenţă, precum şi autorităţile de sănătate publică, corespunzător intensităţii şi duratei de manifestare a fenomenelor meteorologice periculoase, vor iniţia următoarele acţiuni:

 

A. Comitetele judeţene pentru situaţii de urgenţă

1. Transmiterea avertizărilor către comitetele locale pentru situaţii de urgenţă, în vederea aplicării măsurilor de monitorizare a evoluţiei fenomenelor meteorologice şi de prevenire a apariţiei unor situaţii de urgenţă

2. Informarea mass-mediei cu privire la semnificaţia codificărilor avertizărilor primite, precum şi referitor la măsurile luate; pregătirea şi difuzarea mesajelor specifice către populaţie

3. Formularea de solicitări către instituţiile publice pentru adaptarea programului serviciilor publice astfel încât deplasarea populaţiei către acestea să se facă în afara intervalelor orare cu temperaturi extrem de ridicate. Emiterea de recomandări pentru modificarea corespunzătoare a programului de lucru al furnizorilor de alimente şi al prestatorilor de servicii

4. Aplicarea măsurilor de sprijin material şi organizatoric pentru situaţiile de urgenţă care depăşesc capacitatea de intervenţie a comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă

5. Monitorizarea desfăşurării acţiunilor iniţiate la nivelul comunităţilor locale pentru acordarea de ajutor, pe durata caniculei, persoanelor aflate în dificultate.

 

B. Comitetele locale pentru situaţii de urgenţă

1. Informarea mass-mediei locale cu privire la semnificaţia codificării avertizărilor primite, precum şi referitor la măsurile luate; pregătirea şi difuzarea mesajelor specifice către populaţie

2. Activarea punctelor de distribuţie a apei potabile amenajate în special în zonele aglomerate şi activarea punctelor de prim ajutor în spaţiile identificate şi semnalizate vizibil

3. Asigurarea funcţionării continue a sistemului centralizat de distribuire a apei şi asigurarea necesarului de apă

4. Luarea de măsuri pentru adaptarea programului serviciilor publice astfel încât deplasarea populaţiei către acestea să se facă în afara intervalelor orare cu temperaturi extrem de ridicate. În mod similar vor fi formulate recomandări pentru modificarea corespunzătoare a programului de lucru al unităţilor de aprovizionare cu alimente şi prestatoare de servicii.

5. Înfiinţarea unui tel verde pentru populaţie, în vederea primirii de informaţii asupra unor situaţii critice intervenite şi pentru transmiterea de recomandări

6. Utilizarea panourilor de afişaj din localităţi pentru formularea de recomandări cu privire la măsurile preventive necesar a fi luate de populaţie pentru a se proteja pe durata caniculei.

7. Informarea organizatorilor de evenimente sportive, culturale, comerciale etc. cu privire la durata şi intensitatea caniculei, pentru a lua măsurile adecvate

8. Menţinerea condiţiilor corespunzătoare în taberele şcolare

9. Aplicarea măsurilor de prevenire a riscurilor la persoanele vulnerabile, cu asigurarea nevoilor zilnice privind tratamentul, îngrijirea, alimentaţia de bază. Desfăşurarea pregătirilor pentru organizarea preluării acestora de către entităţi care asigură îngrijiri la domiciliu.

 

C. Autorităţile de sănătate publică judeţene şi Autoritatea de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti

1. Asigurarea personalului medical şi a dotării necesare pentru punctele de prim ajutor organizate pentru diminuarea riscului pentru sănătate prin prevenirea fenomenelor de deshidratare şi hipertermie

2. Mobilizarea personalului medical şi din unităţile medico-sociale, precum şi a voluntarilor pentru asigurarea activităţilor de prevenţie

3. Asigurarea participării medicilor la acţiunile de avertizare a populaţiei şi la diseminarea măsurilor de prevenire pe grupe de risc.

---------------