COMUNICAT DE PRESĂ –
19.01.2010
Referitor la articolul “Victime
cu vechime ale gripei noi - Decesul a două persoane ţinut la secret
de DSP Dolj”, publicat în cotidianul Ediţie Specială, din
data de marţi 19 ianuarie 2010, Direcţia de Sănătate
Publică Dolj face următoarele precizări:
În
conformitate cu Ordinele Ministerului Sănătăţii nr.
555/2009 şi 1430/2009, privind stabilirea comunicatorilor în
legătură cu gripa nouă, începând cu data de 04.11.2009,
Direcţia de Sănătate Publică Dolj a organizat zilnic
conferinţe de presă privind evoluţia epidemiei în judeţ
şi a postat comunicate de presă pe site-ul propriu până la data
de 25.11.2009 când Comitetul Naţional de Coordonare pentru gripă a decis
că Ministerul
Sănătăţii, este
singura autoritate care va prezenta date şi informaţii privind
evoluţia îmbolnăvirilor cu virusul A/H1N1 iar acest lucru se va realiza, zilnic,
printr-un comunicat de presă difuzat la orele 1200.
Menţionăm
faptul că, în data de 26.11.2009, Direcţia de Sănătate
Publică Dolj a informat mass-media despre această decizie, printr-un
comunicat de presă postat pe site-ul propriu, împreună cu comunicatul
de presă al Ministerului Sănătăţii.
DIRECTOR COORDONATOR
În urma articolelor
apărute în mass-media cu privire
la ”cadavrul ciuruit şi desfigurat”, Inspecţia Sanitară de Stat Dolj a
efectuat un control oficial la Spitalul de Pneumoftiziologie Leamna
pentru a verifica condiţiile în care se asigură asistenţa
medicală.
Constatări :
Serviciul de
prosectură al unităţii funcţionează într-o
singură încăpere igienizată, cu suprafeţe lavabile (
pavimentul din gresie iar pereţii faianţaţi până la tavan )
şi etanşă ( uşă metalică ). Încăperea este
racordată la reţeaua de apă şi canalizare a spitalului.
Nu
se respectă Ordinul
MS nr. 914 / 2004, cu modificările şi completările ulterioare, în privinţa
dotărilor serviciului de
prosectură ( chiuvetă, aparat de aer condiţionat ) iar
sifonul de pardoseală nu este protejat co o sită
corespunzătoare, astfel încât să împiedice pătrunderea
rozătoarelor în incintă.
Unitatea are un plan întocmit pentru
efectuarea dezinfecţiei, dezinsecţiei şi deratizării.
Aceste operaţiuni se efectuează printr-o firmă specializată
( SC PROPLANT – PREST IMPEX SRL ), în baza unui contract de prestări
servicii. Ultima operaţiune de acest fel s-a efectuat în data de
29.08.2008.
Măsuri şi recomandări :
Au fost sancţionaţi contravenţional, conform Legii nr. 98
/ 1994, cu modificările şi completările ulterioare, direcorul
financiar-contabil şi cei doi asistenţi de igienă.
S-a acordat un termen
de şapte zile, timp în care unitatea sanitară va dota
corespunzător serviciul de prosectură.
DIRECTOR EXECUTIV, INSPECTOR SANITAR
ŞEF,
Prof. Dr. DAN GABRIEL MOGOŞ Dr.
Marian Voinescu
CRAIOVA
Nr. 319 /
11.04.2008
“Bulucea nu a primit un gram de sânge”
apărut în cotidianul Ediţie Specială din
data de11.04.2008
La
afirmaţiile făcute de cotidianul Ediţie Specială în
articolul “Bulucea nu a primit un gram de sânge”, publicat în data de 11 aprilie 2008, Centrul
Regional de Transfuzie Sanguină Craiova face următoarele
precizări: Centrul de Sânge Craiova, ca de altfel toate Centrele de
Transfuzie din ţară, se confruntă cu o reducere a numărului
de donatori faţă de anii precedenţi, în timp ce numărul
cererilor de sânge a crescut şi, implicit, cu o reducere a donatorilor de
sânge cu grupe rare A, B, AB pozitiv şi grupe Rh negativ.
În
asemenea situaţii, unitatea noastră a convenit cu medicii
curanţi ca, în cazul unor bolnavi cu risc vital, să se administreze
(în urma probelor de compatibilitate efectuate la C.R.T.S.Craiova), sânge de
altă grupă compatibilă cu grupa bolnavului. În asemenea
situaţie, la ora actuală se află 5 bolnavi, dintre care 3 cu AB
pozitiv, care au primit sânge de altă grupă. În aceste cazuri nu s-au
semnalat incidente şi reacţii adverse care să pună
viaţa bolnavului în pericol ci, dimpotrivă, au fost salvaţi.
În
ceea ce priveşte fostul primar al Craiovei, Centrul Regional de Transfuzie
Sanguină Craiova, pune la dispoziţia celor care doresc să se
documenteze, cererile de sânge care au fost adresate de Spitalul Clinc
Municipal “Filantropia” (Spitalul nr.2), Centrului de Sânge Craiova, începând
cu data de 20 martie 2008, până în 30 martie 2008 şi onorarea
acestora de către instituţia noastră, precizând că în
acestă perioadă s-au livrat către Spitalul Clinc Municipal
“Filantropia”, pentru bolnavul în cauză, 4 unităţi de sânge AB
pozitiv.
Cât
priveşte cei “ patru donatori” menţionaţi de către
Ediţia Specială, care au oferit sânge special pentru Vasile Bulucea,
vă informăm că la sediul C.R.T.S.Craiova s-au prezentat decât
două persoane, după cum urmează:
–
în data de 28.03.2008 o persoană de grup O I negativ;
–
în data de 10.04.2008 o persoană de grup AB IV pozitiv,
unitate care a fost trimisă, conform comenzii Spitalului Clinc Municipal
“Filantropia”, în data de 10.04.2008,
ora 18,30 pentru pacientul Bulucea Vasile.
În legătură cu cele 3
unităţi de sânge trimise de Spitalul Militar Central,
unităţile venite erau destinate Spitalului Municipal “Filantropia”.
Pentru cererile de sânge adresate
unităţii noastre în zilele de 7, 8, şi 9 aprilie 2008,
directorul C.R.T.S.Craiova a luat legătura cu d-na doctor Carmen Bulucea,
fiica bolnavului, transmiţându-i că nu există în stoc sânge AB
pozitiv, rugând-o a ne trimite o probă de sânge de la bolnavul amintit,
C.R.T.S.Craiova obligându-se să facă teste de compatibilitate
suplimentare în vederea administrării de sânge dintr-o altă
grupă, compatibilă cu grupa bolnavului. D-na doctor Cramen Bulucea a
refuzat conduita terapeutică propusă de specialiştii
C.R.T.S.Craiova, conduită care este practicată fără riscuri
în clinicile din întreaga lume.
Totodată,
colectivul C.R.T.S.Craiova, vă informează că oricine
doreşte să se prezinte la donare este bine venit iar admiterea la
donare se face conform Ordinului
Ministrului Sănătăţii Publice nr. 1193/07.07.2007, care
transpune Directiva 2002/1998/CE privind standardele de calitate şi
siguranţă pentru colectarea, testarea, procesarea, stocarea şi
distribuţia sângelui şi componentelor sanguine de origine umană,
publicată în Jurnalul Oficial al Comisiei Europene – L033 din 08 februarie
2006, Directiva 2004/33/CE cu privire la anumite cerinţe tehnice pentru
sângele şi componentele sanguine de origine umană, publicată în
Jurnalul Oficial L091 din 30 martie 2004, precum şi recomandările
Comisiei Europene cuprinse în Ghidul de preparare, utilizare şi asigurare
a calităţii componentelor sanguine de origine umană, ediţia
a-XII-a 2006.
Medic Director,
Dr. SEVASTIANA
BRAN
AUTOSESIZARE în
legătură cu articolul apărut în ziarul „Cuvântul
libertăţii” din data de 24.03.2008
În atenţia Domnului Redactor Şef
Mircea Canţăr
Atunci când ziarişti deveniţi peste
noapte analişti ai vieţii medicale sau când personaje cu meschine
interese politice au asociat numele meu cu inepţii dificil de imaginat de
o minte sănătoasă, am găsit de cuviinţă că
nu merită să mă cobor pentru a le răspunde.
Când,
însă, acuzele nefondate vin din partea unui om de presă, cu
experienţă, cu prestigiu şi cunoscut mai ales pentru
verticalitatea sa şi pentru echidistanţa sa în politică, mă
văd nevoit să vă informez că, probabil, sursele
Dumneavoastră sunt incorecte.
În
acest sens, vă spun că Spitalul de Psihiatrie Poiana Mare este direct
subordonat Ministerului Sănătăţii Publice şi că
singurele discuţii purtate cu Domnul Director Ivanţu Dumitru au fost
legate de dorinţa de a aplana unele conflicte avute de conducerea
spitalului cu reprezentanţii sindicatelor iar aceste discuţii au fost
făcute la solicitarea Sindicatului SANITAS. De asemenea, Domnul Director
Ivanţu nu s-a urcat niciodată în maşina mea personală iar
eu nu am fost niciodată la Spitalul din Poiana Mare de când Domnul
Director Ivanţu este în funcţie.
Faptul
că sugeraţi implicarea mea în influenţarea unor licitaţii
este o speculaţie ieftină, din nefericire la modă şi sper
că provine dintr-o dezinformare şi nu dintr-o convingere.
DIRECTOR
EXECUTIV,
Prof. dr. DAN GABRIEL MOGOŞ
AUTOSESIZARE - 16.03.2007
În
legătură cu articolul ,,Cu şoşonul şi bastonul
câştigăm tot omul“,
apărut în cotidianul
,,Cuvântul Libertăţii“,
din data de 16.03.2007, Autoritatea de Sănătate Publică
Dolj precizează faptul că nu este angrenată în
activităţi electorale.
Participarea
d-rei Ileana Şerban, angajată ca personal contractual la Autoritatea
de Sănătate Publică Dolj, la campania electorală din comuna
Seaca de Pădure, a fost în nume propriu şi nu în calitate de
reprezentant al Autorităţii de Sănătate Publică Dolj.
DIRECTOR EXECUTIV,
Prof.
Dr. Dan Gabriel Mogoş
AUTOSESIZARE 12.12.2006
În legătură cu articolul „Maternitatea groazei”
publicat în cotidianul „Gazeta de Sud” din ziua de sâmbătă
09.12.2006, Autoritatea de Sănătate Publică Dolj comunică
următoarele:
- În cursul zilei de sâmbătă 09.12.2006,
conducerea Autorităţii de Sănătate Publică Dolj a
efectuat o vizită la Maternitatea Spitalului Clinic Municipal
„Filantropia” Craiova unde a constatat existenţa unui climat normal de
desfăşurare a activităţii şi de locuire, existând
temperatura adecvată şi curăţenie, atât în saloane cât
şi pe holuri şi la grupurile sanitare.
Conducerea Autorităţii de
Sănătate Publică a solicitat Comitetului Director al Spitalului
Clinic Municipal „Filantropia”, cât şi Sindicatului SANITAS din spital un
punct de vedere asupra celor relatate în articol, punct de vedere pe care-l
publicăm alăturat.
De asemenea, Autoritatea de
Sănătate Publică Dolj a decis constituirea unei comisii care
să analizeze activitatea de la Maternitatea Spitalului Clinic Municipal
Filantropia, comisie formată din reprezentanţii Autorităţii
de Sănătate Publică Dolj, Casa de Asigurări de
Sănătate Dolj şi ai Colegiului Medicilor Dolj, să
identifice eventualele disfuncţionalităţi şi să
propună măsuri pentru îmbunătăţirea
activităţii.
DIRECTOR EXECUTIV
C R A I O V A
Str.Constantin Brancusi nr. 3
Tel.0251/307530- Fax. 0251/411228
E-mail; filantropiacr@hotmail.ro
CATRE,
AUTORITATEA DE SANATATE PUBLICA DOLJ
In legatura cu articolul publicat in editorialul Gazetei de Sud din data de
09.12.2006, Conducerea spitalului,
impreuna cu Comitetul Sindicatului Sanitas, face urmatoarele precizari:
In data de 03.12.2006, orele 13.35,
s-a nascut fetita d-nei Covei Bianca, cu greutatea de 2,900 kg, scor Apgar = 9
, cu evolutie buna in primele 24 ore de viata, dupa care starea generala s-a
deteriorat brusc, manifestandu-se prin: hemoragie digestiva(boala hemoragica a
nou-nascutului), cu sindrom neurologic major:crize convulsive subintrante,
crize de apnee, care au necesitat repetate ventilatii pe masca, cu oxigen suta
la suta.
S-a adoptat conduita terapeutica corespunzatoare cazului, conform foii
de observatie.
Starea generala s-a
mentinut grava in urmatoarele 3 zile de la debut.In a treia zi de viata,
apartinatorii au solicitat transferal nou-nascutului la Bucuresti.In acest
sens, s-a luat legatura cu d-na Conf. univ.dr.Stoicescu- Maternitatea
Polizu, care a considerat ca starea
copilului nu permite transferul.
La insistentele familiei,
s-a luat legatura din nou a doua zi, cu d-na Conf.univ.dr.Stoicescu, care a
acceptat transferul copilului la Maternitatea Polizu, desi starea generala a
acestuia se ameliorase intre timp.
Copilul a fost transferat cu unitatea mobila
pe data de 08.12.2006, orele 16.00, fiind stabilizat si fara incidente pe
timpul transportului.
De la inceputul anului 2006,
in Maternitatea Spitalului , numarul de nasteri a fost de 1829, din
care:1610 eutrofici si 219 prematuri.
Pentru aceeasi perioada, decesele neonatale inregistrate in cadrul
spitalului, au fost, dupa cum urmeaza:
-
decese copii
eutrofici:1 caz(malformatie cardiaca);
-
decese copii
premature :19 cazuri(malformatii cardiovasculare,
decese prin
imaturitate extrema);
Procentual, decesele declarate in
Maternitatea Filantropia reprezinta
0,54% din totaul nasterilor(cu mult sub media nationala).
In aceeasi perioada a anului 2006, au fost
transferati catre alte unitati sanitare superioare, 21 de copii , din care 3 la
Maternitatea Polizu, iar restul la Spitalul Judetean de Urgenta Craiova, la
Sectia de Neonatologie si Chirurgie Pediatrica.
In legatura cu celelalte aspecte prezetate
in articol, acestea nu se confirma - Conducerea Spitalului pana la ora actuala neavand nici o sesizare
scrisa in legatura cu faptele consemnate.
Gravidele care se afla in travaliu sunt
monitorizate in sala de nasteri, unde exista in permanenta o asistenta
medicala, o infirmiera si un medic al liniei de garda respective.
Pacientele care se pot deplasa si care se
afla ocazional pe culoarele spitalului, nu sunt in travaliu si nici nu
prezinta complicatii legate de actul de
nastere.
Acuzatiile privind tratamentul preferential
al unor paciente este nefondat , acordandu-se aceesi atentie fiecarei paciente
in parte.
In legatura cu curatenia, dupa cum se poate
vedea si din fotografiile publicate in ziar, nu exista gunoaie si nici “maldare
de cearsafuri”murdare. Eventualele probleme legate de curatenie sunt datorate
procesului de igienizare si de modernizare a Sectiei Neonatologie.
In legatura cu aspectul cumpararii
medicamentelor si a scutecelor de unica folosinta de catre paciente, precizam
ca aceasta se refera doar la medicatia hemostatica, iar scutecele personale nu
sunt admise de normele sanitare.
Avand in vedere situatia financiara precara
care se regaseste de altfel la toate spitalele din tara,dotarea cu aparatura nu
este la nivelul cerintelor actuale. Totusi, aparatura existenta este
functionala (un singur incubator din cele 5 existente este momentan
indisponibil, fiind la reparat).
MANAGER,
Ec.Coman Mihai Presedinte
Sind.Sanitas,
Barbulescu
Constanta
AUTOSESIZARE – 13.10.2006
Referitor la cele prezentate în articolul „Directorii
spitalelor au interese ascunse”, publicat în cotidianul „Gazeta de Sud”, în data
de 12.10.2006, Autoritatea de Sănătate Publică Dolj face
următoarele precizări:
În Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii, la art. 187 se
stipulează:
(1)
Persoanele din conducerea spitalului public, respectiv managerul,
membrii comitetului director, şefii de secţie, de laborator sau de
serviciu şi membrii consiliului consultativ, au obligaţia de a depune
o declaraţie de interese, precum şi o declaraţie cu privire la
incompatibilităţile prevăzute la art. 180, în termen de 15 zile
de la numirea în funcţie, la Ministerul Sănătăţii
Publice sau, după caz, la ministerele şi instituţiile cu
reţea sanitară proprie.
(2) Declaraţia prevăzută la alin
(1) se actualizezaă ori de câte ori intervin modificări în situaţia
persoanelor în cauză: actualizarea se face în termen de 30 de zile de la
data apariţiei modificării, precum şi a încetării
funcţiilor sau activităţilor.
(3) Declaraţiile se afişează pe
site-ul spitalului.
(4) Modelul declaraţiei de interese şi cel
al declaraţiei referitoare la incompatibilităţi se aprobă
prin ordin al ministrului sănătăţii publice.
Conform alin. 4 Ministerul
Sănătăţii Publice a emis Ordinul Ministerului
Sănătăţii Publice nr. 632/01.06.2006 privind aprobarea
modelului declaraţiei de interese, al declaraţiei referitoare la
incompatibilităţi şi al declaraţiei de avere, precum
şi Ordinul Ministerului Sănătăţii Publice nr.
663/05.06.2006 privind aprobarea normelor de aplicare a Ordinului Ministerului
Sănătăţii Publice nr. 632/2006.
Conform acestor norme Autoritatea de
Sănătate Publică Dolj a primit de la spitalele din subordine
declaraţiile de interese, de incompatibilitate şi de avere, a
analizat documentele şi în situaţiile în care a sesizat conflicte de
interese sau incompatibilităţi a solicitat persoanelor în cauză
rezolvarea acestora.
Această activitate s-a finalizat pe data de
12.06.2006 când, în conformitate cu normele, Autoritatea de Sănătate
Publică Dolj a transmis la Miniterul Sănătăţii Publice
raportul privind situaţia declaraţiilor pentru fiecare spital ,
precum şi declaraţiile tuturor persoanelor prevăzute la art. 187
din lege.
La nivelul Ministerul
Sănătăţii Publice s-a constituit o comisie centrală
care a primit rapoartele fiecărei Autorităţi de
Sănătate Publică precum şi declaraţiile de interese,
de incompatibilitate şi de avere de la nivelul fiecărui spital din
ţară.
Conform prevederilor din normele de aplicare ale
Ordinului Ministerului Sănătăţii Publice nr. 632/2006, Comisia
Centrală, în urma prezentării raportului final, ca rezultat al
analizei efectuate şi a aprobării acestuia de către ministrul
sănătăţii publice, depune diligentele în vederea
postării declaraţiilor pe site-ul Ministerului
Sănătăţii Publice.
Avănd în vedere faptul că până în
prezent aceste declaraţii nu au fost publicate , Autoritatea de
Sănătate Publică Dolj prin adresa nr. 8304/09.10.2006 a
solicitat spitalelor să publice aceste declaraţii pe site-ul propriu.
Deoarece, din motive financiare sau tehnice, nu toate spitalele au reuşit să-şi construiască site propriu, aceste declaraţii vor fi publicate şi pe site-ul Autorităţii de Sănătate Publică Dolj la secţiunea „Unităţi subordonate/Spitalul …/Comitetul Director”
DIRECTOR EXECUTIV,
Prof. dr. DAN GABRIEL MOGOŞ
11.09.2006 – INTOXICAŢIA CU NITRIŢI
Intoxicaţia cu nitriţi –
cunoscută sub denumirea de intoxicaţie cu apa de puţ, cianoza
infantilă sau methemoglobinemia
infantilă cianotică, este produsă de excesul nitriţilor
din apa de băut.
Nitriţii ajung în apă prin
:
-
fertilizarea terenurilor agricole cu îngrăşăminte naturale
(gunoi de grajd) sau îngrăşăminte azotoase sintetice ;
-
depozitarea reziduurilor umane sau animale în apropierea fântânilor sau surselor şi instalaţiilor de
aprovizionare cu apă ;
-
deversări de ape reziduale
poluate, provenite din întreprinderile şi combinatele care fabrică
fertilizante.
Cantitatea
maxim admisă de nitriţi în fântâni, care să nu producă
apariţia bolii, este de 50 mg la litrul de apă.
Intoxicaţia
cu nitriţi apare aproape în exclusivitate la sugarul 0 – 1 an sau la
copilul mic, alimentaţi artificial şi utilizând apa cu nitriţi
în exces.
În
urma consumului, nitriţii din apă o dată pătrunşi în
sânge se combină cu hemoglobina, înlocuind oxigenul şi determină
un deficit în oxigenarea organismului.
Cu cât cantitatea de azot din apă, legat de
hemoglobină (methemoglobină) este mai mare, cu atât intoxicaţia
este mai gravă.
Boala
se manifestă prin :
-
sugarul este mai agitat ;
-
greutate în respiraţie – dispnee ;
-
tahicardie ;
-
diaree sau constipaţie ;
-
CIANOZA – cel mai important semn, apare la început la nivelul buzelor
şi narinelor, apoi la nivelul extremităţilor (mâini, picioare)
şi, în final, cianoză
generalizată.
Prevenirea
intoxicaţiei cu nitriţi a sugarului se poate realiza prin :
-
cunoaşterea conţinutului de nitriţi din apă a tuturor
surselor de alimentare cu apă a populaţiei prin examene de
laborator ;
-
gravidele şi sugarii să nu utilizeze în alimentaţie decât
apa din sursele cu concentraţii în limite normale de nitriţi ;
-
medicii de familie să aibă o evidenţă corectă a
fântânilor din care se poate utiliza apa în alimentaţia sugarului şi
copilului mic ;
-
medicii de familie au obligaţia de
a efectua educaţia sanitară a populaţiei din teritoriu,
pentru a nu se utiliza apa cu nitriţi în concentraţie peste valorile
normale ;
-
în cazul în care toate sursele de apă din zonă au
concentraţii mari de nitriţi, se va utiliza apa plată sau din
alte surse ;
-
reglementarea utilizării
şi depozitării îngrăşămintelor animale şi chimice
în scopul protecţiei surselor de apă.
În ultimii trei ani, în judeţul Dolj numărul cazurilor de
intoxicaţii cu nitriţi a fost de 37 în anul 2004, 26 în 2005 şi
28 în primele opt luni ale anului 2006.
De asemenea, s-au înregistrat următoarele cazuri de deces, determinate
de intoxicaţiile cu nitriţi : în anul 2004 - un caz în comuna
Ghidici, în anul 2005 - patru cazuri, câte unul în comunele Giurgiţa,
Brădeşti, Moţăţei şi Izvoare iar în anul 2006
nici un caz în primele opt luni.
DIRECTOR EXECUTIV,
Prof. dr. DAN GABRIEL MOGOŞ
AUTOSESIZARE – 03.08.2006, la articolul „ Corturi de prim-ajutor în perioada de caniculă ” din ziarul Cuvântul Libertăţii, din data de 03.08.2006.
Menţionăm că, la iniţiativa Ministerului Sănătăţii Publice, corturile de prim-ajutor în municipiul Craiova s-au amplasat de către : Autoritatea de Sănătate Publică Dolj, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Dolj, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Craiova, Spitalul Clinic Municipal „Filantropia” Craiova, Prefectura Judeţului Dolj şi Primăria Municipiului Craiova.
Cu ocazia anunţului referitor la această acţiune, dat pe site-ul Autorităţii de Sănătate Publică Dolj în data de 25.07.2006, Autoritatea de Sănătate Publică Dolj a mulţumit pentru colaborare Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Dolj, Prefecturii Judeţului Dolj şi Primăriei Municipiului Craiova.
DIRECTOR EXECUTIV,
Prof. dr. DAN GABRIEL MOGOŞ
Urmare articolului „Apa,
pericol iminent”, apărut în ziarul „Ediţie Specială”, din data de 30.06.2006, ne rezervăm dreptul
la replică, precizând următoarele:
- reporterii publicaţiei nu au intervievat, în ultima perioadă,
nici pe doamna dr. Dolores Tătar, Director Executiv Adjunct al Departamentului de Medicină
Preventivă şi nici un alt medic specialist din cadrul
Autorităţii de Sănătate Publică Dolj;
- informaţiile apărute referitoare la vaccinările profilactice
din zonă, alimentarea cu apă potabilă şi asigurarea hranei
au fost preluate de pe site-ul Autorităţii de
Sănătate Publică a judeţului
Dolj;
- în perioada imediat următoare producerii inundaţiilor au fost
transmise primăriilor din zonele afectate măsurile antiepidemice
şi igienico-sanitare ce se impun în asemenea cazuri (inclusiv interzicerea
scăldatului);
- cadavrele de animale au fost evacuate demult, iar la ora actuală apa
din comuna Rast este retrasă, stagnând doar pe terenul agricol limitrof
albiei fluviului Dunărea.
DIRECTOR
EXECUTIV ADJUNCT
MEDICINĂ PREVENTIVĂ,
Dr. Dolores Tătar
AUTOSESIZARE –
23.06.2006
În legătură
cu articolul „A.S.P. Dolj reabilitează, nejustificat, un director
cu probleme” apărut în cotidianul „Cuvântul Libertăţii”, din
data de 23.06.2006, sub semnătura lui Mircea Canţăr, Autoritatea
de Sănătate Publică a judeţului Dolj face următoarele
precizări :
În conformitate cu H.G. 168/2005
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Sănătăţii, Spitalul de Psihiatrie Poiana Mare se află
în directa subordine a Ministerului Sănătăţii. Numirea Comitetului Director la acest
spital, ca de altfel şi la Centrul de Cardiologie Craiova, unitate
aflată, de asemenea, în subordinea Ministerului
Sănătăţii, s-a făcut, conform prevederii Legii nr.
95/2006, direct de către Ministerul Sănătăţii Publice,
fără recomandarea şi avizul din partea Prefecturii şi Autorităţii
de Sănătate Publică a judeţului Dolj.
Menţionăm faptul că reprezentanţii Autorităţii de Sănătate Publică a judeţului Dolj şi-au manifestat totdeauna disponibilitatea faţă de mass-media, furnizându-le promt informaţiile solicitate iar site-ul Autorităţii de Sănătate Publică a judeţului Dolj este permanent actualizat cu date şi informaţii la zi precum şi cu autosesizări şi răspunsuri la articolele apărute în presă.
DIRECTOR EXECUTIV,
Prof. dr. DAN
GABRIEL MOGOŞ
AUTOSESIZARE –
07.06.2006
Ca urmare a articolului apărut în cotidianul “Ediţie Specială”, în data
de 06.06.2006, reprezentanţi
ai Inspecţiei Sanitare de Stat Dolj, din cadrul Autorităţii de
Sănătate Publică a judeţului Dolj, au efectuat un control, constatându-se următoarele:
1. Spaţiiie în care se desfăşoară
activităţile medicale ( cabinet consultaţii, sala de tratamente, punctul de sterilizare) nu prezintă
deficienţe igienico-sanitare;
2. În sala de aşteptare de la etaj, pereţii, precum şi tavanul prezintă porţiuni de infiltraţii şi
tencuială căzută, datorate hidroizolaţiei efectuate în urma
precipitaţiilor;
3. Gestionarea deşeurilor rezultate în urma activităţilor
medicale se face
respectându-se legislaţia anitară iar îndepărtarea acestora se face conform contractelor
încheiate cu servicii speciaiizate;
4. Reziduurile acumulate pe terenul adiacent clădirii sunt depozitate de persoane diverse, în mod abuziv. Acest
teren aparţine Consiliului Judeţean
Dolj căruia i s-a solicitat salubrizarea zonei.
Pentru deficienţele care apartin personalului
medico-sanitar au fost aplicate sancţiuni
conform OG 2/2002 şi stabilite
termene de remediere.
DIRECTOR EXECUTIV, DIRECTOR EXECUTIV
ADJUNCT
Prof. dr. DAN GABRIEL
MOGOŞ DE SĂNĂTATE PUBLICĂ,
Dr. DOLORES TĂTAR
AUTOSESIZARE – 26.05.2006
În legătură cu articolul “Mortalitatea Infantilă, cea mai
ridicată din Europa” publicat în „Gazeta de Sud” în care se afirmă
că judeţul Dolj este unul din judeţele cu cea mai mare rată
a mortalităţii infantile din România facem precizarea că în anul
2005, rata mortalităţii infantile în judeţul Dolj a fost de
15,18 la 1000 născuţi vii faţă de media pe ţară
de 16,4 la 1000 născuţi vii.
ANALIZA MORTALITĂŢII INFANTILE PE ANUL 2005
COMPARATIV CU ANUL 2004
Mortalitatea infantilă (0 – 1 an) la nivelul judeţului Dolj, pe anul 2005, a scăzut semnificativ
faţă de anul 2004, de la valoarea de 20,1‰ la 15,18‰. În valoare
absolută, scăderea a fost de la 139 cazuri în 2004 faţă
de 106 cazuri câte s-au înregistrat în anul
2005.
Acest lucru s-a datorat în principal scăderii semnificative atât a
mortalităţii neonatale cât şi a mortalităţii
postneonatale. Astfel, mortalitatea neonatala a scăzut de la 69 de cazuri,
reprezentând 9,98‰ în anul 2004, la 53 nou-născuţi decedaţi,
reprezentând 7,58‰ în anul 2005. De remarcat că din cele 53 cazuri, 36
nou-născuţi au decedat în primele 6 zile – 5,15‰ – în scădere
faţă de anul 2004 când s-au consemnat 39 de decese 0-6 zile
reprezentând 5,64‰. O uşoară contribuţie la scăderea
indicatorului mortalităţii infantile a avut-o şi creşterea
uşoară a natalităţii în anul 2005 faţă de anul
2004 – de la 9,6% (6917 născuţi vii) în anul 2004 la 9,69%(6983
născuţi vii) în anul 2005.
De asemenea, mortalitatea perinatală a scăzut de la 45 cazuri,
reprezentând 6,5% la 44 cazuri, adică 6,29% raportat la aceeaşi
perioadă, ( 2004 - 2005).
Pe de altă parte, mortalitatea postneonatală (1 – 12 luni) a
scăzut de la 70 cazuri reprezentând 10,12‰ în 2004 la 53 de cazuri
reprezentând 7,58‰ în 2005. Dintre cele 53 de cazuri, 33 , adică 62,26% dintre
acestea s-au consemnat la grupa de vârstă 1 – 3 luni, 9 cazuri (8,49‰),
reprezentând 16.98% din decesele postneonatale s-au înregistrat la grupa de
vârstă 4 – 6 luni şi numai 11 cazuri (10,37‰) reprezentând 20,75% din
mortalitatea postneonatală la grupa de vârstă de sugar mare (7 – 12
luni) .
Din punct de vedere al locului fenomenului, pe primul loc se situează
decesele din maternităţile spitalelor clinice cu 40 de cazuri în anul
2005, în creştere faţă de anul 2004 când s-au înregistrat 38 de
cazuri, adică de la 27,34% în 2004 la 37,74% în 2005.
Pe următorul loc se află decesele din secţiile de pediatrie
şi chirurgie pediatrică cu 31 cazuri, adică 29,24% cifră
net inferioară comparativ cu anul 2004, când s-au consemnat 61 cazuri
reprezentând 43,88% din totalul deceselor deceselor 0-1 an.
Decesele la domiciliu 0 – 1 an au scăzut net în valoare absolută
de la 33 de cazuri, reprezentând 23,74% în 2004 la 23 cazuri, adică 21,69%
în anul 2005, dar continuă să reprezintă o cifră relativ
mare. Dintre acestea în 16 cazuri (69,57%) copiii nu au fost examinaţi de
medicul de familie pentru afecţiunea care a provocat decesul, în 7 cazuri
(30,43%) medicul de familie efectuând examenul copilului bolnav.
Această situaţie
evidenţiază în primul rând adresabilitatea scăzută sau
tardivă a aparţinătorilor la medicul de familie, reflectând
educaţia pentru sănătate deficitară a acestor persoane dar
şi o supraveghere mai deficitară a sugarilor de către unii
dintre medicii de familie şi personalul medical aferent.
Pentru ameliorarea acestei situaţii o soluţie deosebit de
utilă este reprezentată de asistenţii medicali comunitari, una
dintre principalele lor atribuţii constituind-o tocmai supravegherea
activă a gravidelor, nou-născuţilor şi sugarilor din
comunitate. Acest program se desfăşoară începând din anul 2004
în 20 de localităţi din judeţul nostru. În acest an programul a fost extins în
încă 10 localităţi rurale prin angajarea a 10 noi asistenţi
comunitari.
După mediul de provenienţă al copiilor decedaţi 48
dintre aceştia (adică 45,28% din cazuri) provin din mediul rural, 32
copii (30,19%) provin din mediul urban în timp ce 26 cazuri (24,53% din total)
reprezintă cazuri extra teritoriale (provin din judeţele limitrofe
judeţului Dolj), comparativ cu anul 2004 când s-au înregistrat 66 de
cazuri în mediul rural (47,48%), 47 de cazuri în mediul urban (33,81%) şi
26 de cazuri extra teritoriale (18,77%).
În ceea ce priveşte cauza mortalităţii infantile 0–1 an, malformaţiile congenitale
şi afecţiunile neonatale ocupă primul loc cu 48,1% (31 cazuri
afecţiuni neonatale şi 20 cazuri malformaţii congenitale),
urmată de afecţiunile respiratorii 40,56% (43 cazuri), accidente
5,66% (6 cazuri), afecţiuni digestive 1,88%(2 cazuri).
Din punct de vedere al cauzelor asociate, principala cauză este
reprezentată de prematuritate, care s-a asociat în 16 de cazuri,
adică 15,1% din totalul deceselor 0-1 an, urmată de distrofie cu 9
cazuri, reprezentând 8,49%.
Mortalitatea la vârsta 1 – 4 ani a înregistrat o creştere
uşoară de la 16 cazuri, adică 0,6‰ în 2004 la 23 de cazuri,
adică 0,85‰ cât s-au înregistrat în anul 2005.
Referitor la
articolul „Din unele şcoli lipsesc şi medicii şi
aspirinele" şi publicat
în cotidianul Ediţie
Specială, din data de 02.02.2006, Directia de Sănătate Publică a judeţului Dolj
face următoarele precizări, privind
reţeaua de medicină
şcolară:
Activitatea de
medicină şcolară este reglementată prin Ordinul Ministrului
Sănătăţii, nr. 653/2001, privind
asistenţa medicală a preşcolarilor, elevilor şi
studenţilor. În acest ordin sunt
precizate atribuţiile personalului
medical din cabinetele medicale
şcolare, normarea personalului medico-sanitar, metodologiile examenelor periodice,
desfăşurătorul activităţii lunare din aceste cabinete,
precum şi baremurile pentru dotarea acestor cabinete. Conform acestui Ordin, se normează un medic la 2000 -2500 de elevi. Deoarece în majoritatea cazurilor numărul elevilor dintr-o unitate şcolară este
mult mai mic, un medic are arondate
mai multe unităţi (
şcoli sau grădiniţe ) în limita numărului de 2000 elevi. Medicul îşi desfaşoară
activitatea fracţionat în
fiecare din şcolile arondate, în
functie de numărul de elevi.
Activitatea de medicină şcolară este
predominant preventivă, constând în examinări periodice de bilanţ
a stării de sănătate a elevilor, imunizări în cadrul
Programului National de Imunizări,
măsurători somatometrice
şi triaje epidemiologice.
Activitatea
curativă se rezumă la
consultaţii la cerere, cu
îndrumarea pacientului către reţeaua de medicină de
familie şi ambulatorie şi acordarea primului ajutor, cazurile de
urgentă fiind rezolvate de către
Serviciul de Ambulanţă Dolj.
În prezent,
în municipiul Craiova există un număr de 50 cabinete de
medicină şcolară, la un număr de 54.500 elevi.
În anu12005 activitatea acestor cabinete s-a
concretizat prin :
- 34.661 examene medicale de bilant;
- 60.739 măsurători somatometrice ;
-
332.472 copii
examinaţi cu ocazia triajului epidemiologic;
- 2098 exudate faringiene
recoltate.
Cu ocazia triajului epidemiologic şi a
examenelor de bilant au fost depistate 1910 boli
transmisibile şi 842 boli dispensarizate .
Actualmente, Ministerul Sănătăţii a solicitat Direcţiilor de
Sănătate Publică situatia încadrării cu personal
medical a unităţilor de învăţământ
precum şi propuneri pentru îmbunătăţirea
activităţii acestor reţele, care se vor concretiza printr-un nou
ordin de ministru, ce va reglementa activitatea de medicină şcolară.
DIRECTOR
EXECUTIV,
Prof.dr. DAN GABRIEL MOGOŞ
AUTOSESIZARE –
18.012006
În legătură cu articolul
„Scandalul laptelui praf”, apărut
în cotidianul Gazeta de Sud din 17.01.2006, Direcţia de Sănătate
Publică a judeţului Dolj
face următoarele precizări.
Eliberarea laptelui praf pentru copii 0-1 an se face în
cadrul Programului Naţional Nr. 3, Intervenţia nr. 9, conform Legii
321/2001 şi Ordinului Ministrului
Sănătăţii nr. 402/2001.
În această activitate sunt implicate
următoarele instituţii :
-
Medicul de familie - stabileşte sugarii care beneficiază de lapte
praf, conform criteriilor stabilite de Ordinul 402/2001, eliberează
apartinătorilor copilului reţeta de lapte praf şi transmite la
Direcţia de Sănătate Publică Dolj tabelele cu sugarii
şi cantităţile de lapte praf destinate fiecărui sugar;
-
Direcţia de Sănătate
Publică a judeţului Dolj - primeşte listele cu sugarii beneficiari de lapte praf,
verifică încadrarea acestora în criteriile de acordare şi
asigură aprovizionarea cu lapte praf a depozitelor din teritoriu;
-
Primăria - asigură transportul de la depozit la sediul
primăriei şi eliberează laptele praf părinţilor pe
baza reţetei emise de către medicul de familie .
Părinţii ridică laptele praf de la
Primărie şi îl folosesc pentru hrănirea sugarului conform
recomandărilor medicului de familie.
Direcţia de Sănătate Publică a
judeţului Dolj, prin adresa nr.
9714/18.11.2005, a cerut medicilor de familie ca, la solicitarea de lapte praf
pentru luna ianuarie, listele cu sugarii care se încadrează în criteriile
de acordare să fie însoţite de documentele doveditoare (fişa de
evidenţă a sugarului, care să evidenţieze curba
ponderală staţionară sau descendentă şi planul de
recuperare pentrul sugarul distrofic, actele legale care să ateste
instituirea măsurii de plasament, acte medicale ale mamei care are
contraindicată alăptarea ).
În luna ianuarie au transmis liste cu sugarii beneficiari
de lapte praf un număr de 166 medici de familie, pentru 718 de sugari însumând o cantitate de 4783 cutii (1913
kg).
Dr. Geormăneanu Cristian a transmis o listă cu
4 sugari beneficiari de lapte praf, anexând documente justificative pentru doi
sugari care au şi fost incluşi în program.
În ziua de 18.01.2006,
inspectori de specialitate ai Direcţiei de Sănătate
Publică a judeţului Dolj s-au deplasat la Dispensarul Medical
Cernăteşti unde, în prezenţa medicului de famuilie Dr. Liviu
Cristian Geormăneanu şi a aasistentei medicale Maria Ristea, au
verificat fişele de supraveghere ale sugarilor aflaţi în
evidenţă. Din analiza acestora a reieşit faptul că din cei
12 sugari aflaţi în evidenţă îndeplinesc criteriile pentru
acordarea laptelui praf 2 sugari, care
se regăsesc pe listele Direcţiei de Sănătate Publică
Dolj. Ceilalţi 10 sugari au indicele ponderal normal şi nu se
încadrează în limitele legale prevăzute în Ordin.
DIRECTOR
EXECUTIV,
Prof.dr. DAN
GABRIEL MOGOŞ
Având în vedere articolul apărut în cotidianul Gazeta de Sud, în data
de 10.01.2006, facem următoarele
precizări :
Domnul prof. Dr. Dan Gabriel
Mogoş, Directorul Executiv al Direcţiei de Sănătate
Publică a judeţului Dolj, a
declarat că unităţile sanitare din judeţul Dolj au încheiat
anul 2005 cu bani în cont, cu
excepţia Spitalului Clinic judeţean de Urgenţă Craiova care
are o situaţie specială, cu datorii de 80 miliarde lei vechi.
Celelalte unităţi sanitare nu au datorii, aşa cum eronat s-a
scris în articol. Situaţia finanaciară a acestor unităţi
sanitare, la data de 31.12.2005, este următoarea :
SPITALUL
CLINIC MUNICIPAL „FILANTROPIA” CRAIOVA 229.828,40 RON
SPITALUL
CLINIC DE BOLI INFECŢIOASE ŞI PNEUMOFTIZIOLOGIE „VICTOR BABEŞ”
CRAIOVA 2.772.054,95 RON
SPITALUL
CLINIC DE NEUROPSIHIATRIE CRAIOVA 1.058.160,86 RON
SPITALUL
MUNICIPAL CALAFAT 151.000,00 RON
SPITALUL
MUNICIPAL BĂILEŞTI 110.219,00 RON
SPITALUL
ORĂŞENESC SEGARCEA 105.126,82 RON
SPITALUL
ORĂŞENESC FILIAŞI 470.000,00 RON
SPITALUL
ORĂŞENESC „AŞEZĂMINTELE BRÂNCOVENEŞTI” DĂBULENI 366.775,95 RON
SPITALUL DE
PNEUMOFTIZIOLOGIE LEAMNA 303.631,28 RON
SERVICIUL DE
AMBULANŢĂ DOLJ 90.000,00 RON
Încă o dată, Directorul
Executiv al Direcţiei de Sănătate Publică a judeţului
Dolj mulţumeşte noii echipe a Casei judeţene pentru
Asigurări de Sănătate Dolj care a făcut eforturi pentru a
plăti restanţele la serviciile medicale efectuate şi
subliniază efortul Ministerului Sănătaţii pentru
susţinerea financiară a sistemului sanitar şi încheierea anului
2005 cu bani în cont.
DIRECTOR EXECUTIV,
În legătură cu articolele
apărute în cotidianul ,,Prima Oră“ din 17.12.2005 şi
săptămânalul ,,Indiscret“, săptămâna 20-26 decembrie 2005,
Direcţia de Sănătate Publică a judeţului Dolj comunică faptul că din vechiul
Consiliu de Administraţie al Spitalului Clinic Judeţean de
Urgenţă Craiova făcea parte domnul prof. dr. Dan Gabriel
Mogoş, în calitate de reprezentant
al Direcţiei de Sănătate Publică a judeţului Dolj
şi domnul dr. Dan Mogoş, în
calitate de reprezentant al Consiliului Judeţean.
Consiliul
de Administraţie numit prin Ordinul Ministrului
Sănătăţii nr. 1385/15.12.2005 are în componenţă
pe domnul prof. dr. Dan Gabriel
Mogoş.
În
ultimii ani, Directorul executiv al
Direcţiei de Sănătate Publică face parte din acest
consiliu.
Precizăm
pe această cale că domnul dr. Dan Mogoş nu face parte din
Consiliul de Administraţie al Spitalului Clinic judeţean de
Urgenţă Craiova.
DIRECTOR EXECUTIV,
în legătură
cu articolul publicat în Gazeta de Sud privind pacienta Iuliana
Paraschi
Bolnava,
în vârstă de 14 ani, s-a internat în data de 27.09.2005 prin serviciul de
gardă cu diagnosticul - Suspect tuse convulsivă.
În
urma examenului clinic de specialitate, a examenelor clinice complementare
(pneumoftiziologie, dermatologie, O.R.L. ) şi a examenelor paraclinice s-a
stabilit diagnosticul de: Pneumopatie acută virală ; Alergodermie;
Otită catarală bilaterală , infirmându-se diagnosticul de
tuse convulsivă şi tuberculoză pulmonară.
A
fost instituit tratamentul corespunzător cu antibiotice injectabile
şi simptomatice .
Pe
perioada internării bolnava a avut un comportament necorespunzător,
încălcând în repetate rânduri Regulamentul de ordine interioară, cu
toate că a fost de fiecare dată avertizată.
În
data de 30.09.2005, orele 18,00 a părăsit spitalul fără
acordul personalului de serviciu şi, în conformitate cu Regulamentul de
ordine interioară, medicul de gardă a externat pacientul.
Din
ancheta efectuată de conducerea spitalului a rezultat că acuzele
bolnavei la adresa personalului medical nu sunt reale ci pretexte ale acesteia
pentru a justifica în faţa mamei plecarea din spital.
Pentru
relaţii privind acest caz, rugăm pe cei interesaţi -mass-media,
aparţinători - să se adreseze direcţiei Spitalului
Clinic de Boli Infecţioase şi Pneumoftiziologie “Victor Babeş”
Craiova.
DIRECTOR EXECUTIV,
Prof.dr.
DAN GABRIEL MOGOŞ
03.10.2005 – AUTOSESIZARE
Referitor
la decesul copilului IONUŢ MARIUS MITRI care a avut loc la Spitalul Clinic
Judeţean de Urgenţă Craiova, Direcţia de Sănătate
Publică a Judeţului Dolj comunică următoarele :
Copilul, în vârstă de 5 ani,
din oraşul Băileşti, a fost internat în data de 28.09.2005 cu
diagnosticul „Adenoamigdalită cronică hipertrofică. Catar
ototubar bilateral cronic” în compartimentul O.R.L. COPII, pentru tratament
chirurgical.
Pe
data de 20.09.2005 copilul suferă un stop cardio-respirator indus
anestezic resuscitat.
Evouluţia
după resuscitare a fost ondulatorie, cu perioade de remisiune şi
agravare, copilul decedând pe data de 01.10.2005 în Clinica Anestezie şi
Terapie Intensivă.
Conducerea
spitalului s-a autosesizat în ceea ce priveşte cazul şi a
desfăşurat o anchetă proprie prin Comisia interdisciplinară
de etică şi analiză a incidentelor şi accidentelor clinice,
cu specialiştii din cadrul spitalului.
Comisia,
în urma analizei documentelor legate de acest caz – Foaia de observaţie
clinică ( mai puţin a documentelor medico-legale ) şi a
situaţiei de fapt, a concluzionat că este vorba despre un stop
cardiac survenit în inducţia anestezică, resuscitat şi cu
evoluţie dificilă postresuscitare. În inducţia anestezică
sunt descrise în literatura de specialitate stopuri cardio-respiratorii de
etiologie pluriafactorială care nu au legătură cu starea de
sănătate aparentă a bolnavului.
În
acest moment, fără aportul final medico-legist, nu se poate da un
verdict corect asupra cauzelor care au generat stopul cardiac.
În
paralel, s-a transmis documentaţia Colergiului Medicilor Dolj,
solicitându-se o anchetă de specialitate şi din partea acestuia.
Rezultatele
anchetei vor fi comunicate imediat ce aceasta se va finaliza.
DIRECTOR EXECUTIV,
Prof.dr.
DAN GABRIEL MOGOŞ
24.08.2005 - AUTOSESIZARE în urma articolului
„ În satul Balta Verde
Copiii şi bătrânii s-au îmbolnavit din cauza apei infestate
apărut în ziarul „GAZETA DE SUD” , în data de 24.08.2005
În urma inundaţiilor din perioada 16 - 19 .08.2005, Primăria Podari a raportat inundarea
a 51 anexe gospodăreşti şi 11 case, fără să menţioneze nici o fântână
publică sau privată.
De asemenea , medicii
de familie din localitate nu au raportat Direcţiei de Medicină Preventivă nici un caz de boală diareică
acută sau dizenterie, iar la Spitalul Clinic de Boli Infecţioase şi Pneumoftiziologie „Victor Babeş” din Craiova nu s-au internat în această perioadă persoane cu afecţiunile
mai sus menţionate. Medicii de
familie din comuna Podari, cu excepţia medicului din satul Livezi care a ridicat dezinfectante pentru 10 fântâni inundate, nu au raportat fântâni inundate sau/şi colmatate şi nu au ridicat substanţe dezinfectante.
Direcţia de Medicină
Preventivă din cadrul D.S.P.DoIj , prin inspectorii din Serviciul
Inspecţiei Sanitare de Stat, vor efectua un control în toate cabinetele medicilor de
familie
din comuna Podari, iar dacă se vor constata abateri de la normele de igienă , vor Iua măsurile impuse de
legislaţia sanitară.
DIRECTOR EXECUTIV,
Prof.dr.
DAN GABRIEL MOGOŞ
_______________________________________________________________
AUTOSESIZARE
În urma articolului din ziarul Gazeta de Sud intitulat
“Autopsie la 40 de grade în curtea spitalului” şi a articolului
similar din ziarul Ediţie Specială
În data de 27.07.2005, în
jurul orei 17, a fost adus la Spitalul Municipal Băileşti cadavrul
numitului DANIEL ŞTEFAN – decedat în urma unui accident de
circulaţie.
Cadavrul a fost primit în
morga spitalului de Topuzu Leontin – fochist la acest spital, care, la momentul
respectiv, îndeplinea şi funcţia de portar, titularii posturilor
fiind în concediu de odihnă.
Din notele explicative ale
personalului spitalului şi ale conducătorilor auto de la
Substaţia de Ambulanţă Băileşti reiese că din
momentul introducerii în morgă şi până la sosirea echipei de la
Institutul de Medicină Legală Craiova (aproximativ ora 900 în
data de 28.07.2005) , cadavrul a stat în interiorul morgii.
Medicul legist Dr. Guja
Gabriel, datorită condiţiilor improprii oferite de morga spitalului,
a decis iniţial autopsierea cadavrului în exteriorul morgii, ulterior
revenind asupra acestei decizii.
Reprezentantul D.S.P. Dolj a
ajuns la Spitalul Municipal Băileşti la ora 1200 şi a
constatat următoarele:
-
autopsia fusese efectuată,
cadavrul fiind în curs de curăţire şi îmbrăcare,
-
medicul legist Dr. Guja Gabriel
împreună cu echipa I.M.L. Craiova se pregăteau
să părăsească incinta spitalului şi au confirmat
că, din cauza condiţiilor improprii, s-a tentat autopsierea
cadavrului în afara morgii dar s-a revenit ulterior asupra acestei decizii în
urma protestelor aparţinătorilor decedatului,
-
spaţiile morgii sunt în
avansată stare de degradare fizică şi murdărie, atât
tavanul
cât şi pereţii având nevoie de reparaţii (refacere
tencuială, zugrăveli, refacere placaj faianţă, reparat
şi vopsit tâmplărie),
-
sifonul de pardoseală al camerei
de autopsiere era înfundat, apa împreună cu
sînge, mănuşi chirurgicale, vată şi alte materiale
băltea pe pardoseala camerei,
-
morga nu este racordată la
reţeaua de canalizare a spitalului ci la o fosă septică,
-
la reţeaua spitalului cât şi
a oraşului nu curgea apă,
-
nu există recipient de colectare a
materialelor şi reziduurilor rezultate în urma
autopsiei,
-
nu există dulăpior cu
materiale şi soluţii pentru autopsie,
-
nu există registru de
evidenţă a cadavrelor şi autopsiilor,
-
nu există o persoană
responsabilă cu primirea cadavrelor în morgă şi nici cu
întreţinerea, curăţenia şi dezinfecţia morgii;
cadavrele sunt introduse în morgă de către paznicul de serviciu,
cheia de la morgă fiind permanent la dispoziţie în ghereta
portarului.
Cazul
a fost analizat în consiliul de administraţie al spitalului din data de
28.07.2005, hotărându-se următoarele:
-
Înfiinţarea imediată a unui
registru de evidenţă a cadavrelor depuse la morga spitalului,
-
Neprimirea în morga spitalului a
cadavrelor neidentificabile, decât pe baza semnăturii unui agent de
poliţie,
-
Reabilitarea fizică şi
dotarea minimă a morgii cu materiale necesare autopsiei, în limita
posibilităţilor financiare ale spitalului.
Direcţia de Sănătate
Publică Dolj îşi propune să facă o analiză
complexă a activităţii Spitalului Municipal Băileşti,
în urma căreia va lua măsurile ce se impun.
___________________________________________________________________________________________________________________
În
urma inundaţiilor din luna iulie în judeţul Dolj, Direcţia de
Sănătate Publică, prin
Direcţia de Medicină Preventivă, a luat o serie de măsuri
pentru prevenirea bolilor transmisibile, pentru igienizarea şi
dezinfecţia fântânilor publice şi private.
De
asemenea, împreună cu medicii de familie a avut loc o supraveghere
epidemiologică permanentă a populaţiei în zonele afectate,
pentru depistarea activă a eventualelor cazuri de îmbolnăvire.
Populaţia
a fost informată cu privire la măsurile igienico-sanitare care
trebuie respectate pentru evitarea îmbolnăvirilor, atât prin presă
cât şi prin emisiuni radio-tv.
Medicii
de familie au catagrafiat populaţia din zonele afectate în vederea
vaccinării antihepatită A, antitetanică şi
antitifoidică.
Până
la această dată a fost vaccinată populaţia numai în zonele
inundate, după cum urmează:
1.
comuna Pieleşti:
§
vaccinarea antitetanică:
catagrafiate=150 persoane; vaccinate=150 persoane,
§
vaccinarea antitifoidică:
catagrafiate=50 persoane; vaccinate=50 persoane,
§
vaccinarea antihepatită A:
Copii:
catagrafiate=60 persoane ; vaccinate=60 persoane Adulţi:catagrafiate=40
persoane; vaccinate=40 persoane,
2.
comuna Teslui:
§
vaccinarea antitetanică:
catagrafiate=74 persoane; vaccinate=74 persoane,
§
vaccinarea antitifoidică:
catagrafiate=52 persoane; vaccinate=52 persoane,
§
vaccinarea antihepatită A:
Copii:
catagrafiate=17persoane; vaccinate=17persoane,
3.
comuna Drăgoteşti:
§
vaccinarea antitetanică:
catagrafiate=140 persoane; vaccinate=140 persoane,
§
vaccinarea antitifoidică:
catagrafiate=25persoane; vaccinate=25 persoane,
§
vaccinarea antihepatită A:
Copii: catagrafiate=20 persoane; vaccinate=20 persoane,
4.
comuna Gherceşti
§
Vaccinarea antitetanică: catagrafiate -
318 persoane; vaccinate - 318 persoane;
§
Vaccinarea antitifoidică: catagrafiate
- 80 persoane; vaccinate – 80 persoane;
§
Vaccinarea antihepatită:
Copii: catagrafiate – 76 persoane;
vaccinate – 76 persoane;
Adulţi:
catagrafiate – 56 persoane; vaccinate – 56 persoane;
5.
comuna Murgaşi
§
Vaccinarea antitetanică:
catagrafiate - 304 persoane; vaccinate
– 304 persoane;
§
Vaccinarea antitifoidică: catagrafiate - 234 persoane; vaccinate – 234 persoane;
§
Vaccinarea antihepatită:
Copii:
catagrafiate – 90 persoane; vaccinate – 90 persoane;
Adulţi:
catagrafiate – 115 persoane; vaccinate – 115 persoane;
6.
comuna Mischii
§
Vaccinarea antitetanică: catagrafiate
80 persoane; vaccinate – 80 persoane;
§
Vaccinarea antitifoidică: catagrafiate
70 persoane; vaccinate – 70 persoane;
§
Vaccinarea antihepatită:
Copii:
catagrafiate – 30 persoane; vaccinate – 30 persoane;
Adulţi:
catagrafiate – 40 persoane. vaccinate – 40 persoane.
7.
comuna Robăneşti
§
Vaccinarea antitetanică: catagrafiate -
412 persoane; vaccinate – 412 persoane;
§
Vaccinarea antitifoidică: catagrafiate
- 165 persoane; vaccinate – 165 persoane.
În total:
§
Vaccinarea antitetanică: catagrafiate -
1478 persoane; vaccinate – 1478 persoane;
§
Vaccinarea antitifoidică: catagrafiate
- 676 persoane; vaccinate – 676 persoane;
§
Vaccinarea antihepatită:
Copii:
catagrafiate – 293 persoane; vaccinate – 293 persoane;
Adulţi:
catagrafiate – 251 persoane; vaccinate – 251 persoane.
Menţionăm
că în satul Motoci ( comuna Mischii ), nominalizat de d-ra deputat
Olguţa Vasilescu, s-au efectuat următoarele vaccinări :
-
antitetanic - 50 persoane;
-
antitifoidică - 30 persoane;
-
antihepatitic - 40 persoane.
Ultima campanie de
vaccinare s-a făcut în urmă cu doi ani iar intervalul de
imunizări este de cinci ani pentru vaccinul antitifoidic şi
antihepatitic.
Pentru
decolmatarea şi dezinfecţia fântânilor din zonele afectate s-au
stabilit echipaje mixte cuprinzând medici şi cadre medii din Direcţia
de Medicină Preventivă, împreună cu reprezentanţii
Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Oltenia” al
judeţului Dolj.
Având
în vedere situaţia de necesitate din zonă, substanţele
dezinfectante au fost puse şi la dispoziţia primăriilor, precum
şi la medicul de familie din comunele afectate, după cum
urmează:
-
Javel tablete – 4550 buc
-
Cloramina B – 24 kg
-
Omnicid soluţie – 225 l
-
Var cloros – 100 kg
DIRECTOR EXECUTIV, DIRECTOR EXECUTIV ADJUNCT
Prof. dr. Dan Gabriel Mogoş MEDICINĂ PREVENTIVĂ,
Dr. Bebe Martin
DATE PRIVIND
STAREA DE SĂNĂTAT E A FEMEII
ŞI COPILULUI - ANUL 2004
În anul 2004,
natalitatea în judeţul Dolj a fost de 9,6 ‰, în uşoară scădere
faţă de anul 2003 când s-a înregistrat o valoare de 9,81 ‰. Din cele 6917 naşteri, marea majoritate au avut loc
în unităţile spitaliceşti – 98,05% din total, şi numai
1,29% din total au avut loc la domiciliu, restul de 0,66%
desfăşurându-se în alte părţi.
Speranţa de viaţă la naştere este de 71,8 ani, existând însă o diferenţă netă între sexe – speranţa de viaţă la femei fiind de 75,66 ani, faţă de 68,14 cât este valoarea acesteia la bărbaţi. De asemenea, speranţa de viaţă la naştere este mai ridicată în mediul urban, 73,38 ani, faţă de 70,28 ani în mediul rural, fapt explicabil prin accesul crescut la informaţii şi servicii.
Mortalitate generală a cunoscut o
scădere în anul 2003,
faţă de anul 2002, de
la 14,7 ‰ la 14,4 ‰ în 2003. Şi mortalitatea generală este net mai
ridicată în mediul rural – 19,7‰ – faţă de mediul urban – 9,1‰ –
, fenomen datorat probabil gradului ridicat de îmbătrânire
demografică.
Mortalitatea infantilă a înregistrat în
anul 2004 o valoare de 20,1‰, în
creştere faţă de anii anteriori (18,1 ‰ în anul 2003). Şi
acest indicator prezintă o valoare net superioară în mediul rural –
22,31‰, faţă de 15,11‰ cât
s-a înregistrat în mediul urban.
Mortalitatea maternă a cunoscut o
scădere netă, fiind în anul 2004 de 0,29 decese la 1000 de
naşteri faţă de 0,84 ‰ în anul 2003. Demn de remarcat este
faptul că la nivelul judeţului Dolj, în anul 2004 nu s-a înregistrat
nici un deces matern prin avort, conseciinţă directă a
extinderii programului de Planificare Familială. Succesul de care se bucură
acest program este evidenţiat şi de scăderea progresivă
şi constantă a avorturilor, în special a avorturilor provocate.
Astfel în anul 2004 s-a consemnat un număr total de 5829 de avorturi
faţă de 6337 în anul 2003 (rata de avorţialitate – număr de
avorturi / număr de naşteri – a fost subunitară, de 0,84).
Numărul copiilor abandonaţi în
spitale în anul 2004 a fost de aproximativ 250, însă toate cazurile au
fost rezolvate prin intervenţia Direcţiei pentru Drepturile
Copilului, minorii fiind reintegraţi în familiile naturale sau daţi
în plasament la asistenţii maternali într-un interval de timp relativ
scurt.
11.07.2005 – DEPARTAMENTUL MEDICINA PREVENTIVĂ
Intoxicaţia cu nitraţi –
cunoscută sub denumirea de intoxicaţie cu apa de puţ, cianoza
infantilă sau methemoglobinemia
infantilă cianotică, este produsă de excesul
nitraţilor din apa de băut.
Nitraţii ajung în apă prin
:
-
fertilizarea terenurilor agricole cu îngrăşăminte naturale
(gunoi de grajd) sau îngrăşăminte azotoase sintetice ;
-
depozitarea reziduurilor umane sau animale în apropierea fântânilor sau surselor şi instalaţiilor de
aprovizionare cu apă ;
-
deversări de ape reziduale
poluate, provenite din întreprinderile şi combinatele care fabrică
fertilizante.
Cantitatea
maxim admisă de nitraţi în fântâni, care să nu producă
apariţia bolii, este de 50 mg la litrul de apă.
Intoxicaţia
cu nitraţi apare aproape în exclusivitate la sugarul 0 – 1 an sau la
copilul mic, alimentaţi artificial şi utilizând apa cu nitraţi
în exces.
În
urma consumului, nitraţii din apă o dată pătrunşi în
sânge se combină cu hemoglobina, înlocuind oxigenul şi determină
un deficit în oxigenarea organismului.
Cu cât cantitatea de azot din apă, legat de
hemoglobină (methemoglobină) este mai mare, cu atât intoxicaţia
este mai gravă.
Boala
se manifestă prin :
-
sugarul este mai agitat ;
-
greutate în respiraţie – dispnee ;
-
tahicardie ;
-
diaree sau constipaţie ;
-
CIANOZA – cel mai important semn, apare la început la nivelul buzelor
şi narinelor, apoi la nivelul extremităţilor (mâini, picioare)
şi, în final, cianoză
generalizată.
Prevenirea
intoxicaţiei cu nitraţi a sugarului se poate realiza prin :
-
cunoaşterea conţinutului de nitraţi din apă a tuturor
surselor de alimentare cu apă a populaţiei prin examene de
laborator ;
-
gravidele şi sugarii să nu utilizeze în alimentaţie decât
apa din sursele cu concentraţii în limite normale de nitraţi ;
-
medicii de familie să aibă o evidenţă corectă a
fântânilor din care se poate utiliza apa în alimentaţia sugarului şi
copilului mic ;
-
medicii de familie au obligaţia de
a efectua educaţia sanitară a populaţiei din teritoriu,
pentru a nu se utiliza apa cu nitraţi în concentraţie peste valorile
normale ;
-
în cazul în care toate sursele de apă din zonă au
concentraţii mari de nitraţi se va utiliza apa plată sau din
alte surse ;
-
reglementarea utilizării şi depozitării
îngrăşămintelor animale şi chimice în scopul
protecţiei surselor de apă.
Director executiv adj.
Medicină Preventivă,
- Dr. Bebe Martin –
08.07.2005 – SERVICIUL DE AMBULANŢĂ DOLJ
Serviciul de
Ambulanţă Dolj se confruntă la ora actuală cu o
situaţie deosebită în ceea ce priveşte parcul auto.
Bugetul alocat în anii
anteriori, insuficient din start, dar şi prin creşterile salariale aprobate prin lege şi
scumpirile repetate de carburant auto şi, implicit de piese auto, au
făcut ca sumele alocate pentru reparaţii să fie foarte mici
rezultând revizii şi reparaţii neefectuate care au condus la
apariţia unor defecţiuni majore la autosanitarele din dotarea
parcului auto.
La ora actuală,
aceste defecţiuni ne obligă în cel mai scurt timp să retragem
din circulaţie mai mult de jumătate din autosanitare.
Unitatea noastră
are în componenţa parcului auto un număr de 82 autosanitare,
după cum urmează :
-
autosanitare Dacia Break- 46 buc.
Vechime : 9-19 ani
Stare
tehnică : 18 cu normă de casare
28 cu grad
de uzură 60%
Efectuarea unor
reparaţii capitale la autosanitarele Dacia Break, inclusiv aprovizionarea
unor caroserii noi ar implica suma de aproximativ 100.000.000 lei/buc.
-
autosanitare marca TV 12S, TV 14S - 9 buc cu normă de casare
Vechime : 22-27 ani
Km
parcurşi: 290.000 km-330.000 km echivalenţi
Având în vedere faptul
că la autosanitarele TV 12S, TV 14S aprovizionarea cu piese şi
caroserii este aproape imposibil de realizat prin dispariţia
unităţilor producătoare de profil, acestea vor fi retrase
treptat din circulaţie.
-
autosanitare marca Fiat Ducato- 12 buc
Vechime : 4-10 ani
Km
parcurşi : de la 90.000 km-300.000 km echivalenţi
Stare tehnică :- 1 cu grad de uzură 60%
- 9 cu grad de uzură
40%
- 2 cu grad de uzură
10%
-
autosanitare marca Iveco Dayly-8 buc.
Vechime : 4 ani
Km
parcurşi : de la 100.000 km-200.000 km echivalenţi
Stare tehnică :- 8 cu grad de uzură 20%
-autosanitare marca Mercedes- 6 buc.
Vechime : 2 ani
Km
parcurşi : de la 100.000 km-150.000 km echivalenţi
Stare tehnică :- grad de uzură 10%
-autosanitare marca VW- 1 buc.
Vechime : 20 ani
Km parcurşi : 550.000 km
echivalenţi
Stare tehnică: grad de uzură 80%
Analizând cele de mai sus se observă
uzura morală şi fizică a parcului auto al Serviciului de
Ambulanţă Dolj.
De asemenea, precizăm că SAJ Dolj
are în componenţă 11 substaţii în oraşele din judeţ
şi comunele cu poziţie geografică greu accesibilă care
pentru asigurarea unei asistenţe medicale de urgenţă de calitate
ar necesita prezenţa a cel puţin a unei ambulanţe tip B.
Pentru asigurarea unui parc auto
corespunzător realizării unor servicii medicale prespitaliceşti
de calitate, SAJ Dolj solicită în regim de urgenţă un număr
de 20 autosanitare, urmând ca pe parcurs să fie schimbat tot parcul auto
cu autosanitare care să corespundă normelor CEN de funcţionare.
DIRECTOR,
Dr. Gîngioveanu Cristian